بررسی وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز
|
آزاده کرد زنگنه1، ام البنین صابر1، مریم صابر2 |
1- دانشگاه شهید چمران اهواز 2- اداره آموزش و پرورش اقلید |
|
چکیده: (4921 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 27/08/1391
تاریخ پذیرش: 03/12/1392
چکیده:
هدف از مقاله حاضر، بررسی وضعیت کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بود. تحقیق انجامگرفته از نوع توصیفی هست. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی از دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند که180 نفر از آنها را دانشجویان کارشناسی ارشد و 60 نفر را دانشجویان دکترا شامل شدند. پرسشنامهی مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی مورداستفادهی بلوچزهی (1389) بر اساس ابعاد مقیاس سرکوال بود که پایایی آن با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 90/. گزارششده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 89/. محاسبه گردید. کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بر اساس پنج بعد ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، امنیت و همدلی موردبررسی قرار گرفت. عمدهترین یافتههای این پژوهش عبارتاند از: وضعیت کیفیت دورههای تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در سطح مطلوب و مورد انتظاری نبوده است و میانگین بعد ملموسات و همدلی از سایر مؤلفهها بالاتر بوده است. یافتههای دیگر نشان داد که بین دو گروه علوم انسانی و غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود داشته و دانشجویان علوم انسانی کیفیت خدمات ارائهشده را در حد مطلوبتری دانستهاند که این تفاوت در بعد همدلی از سایر ابعاد بارزتر بوده است. همچنین تفاوت در بین دانشکدهها نیز وجود داشته بهطوریکه دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشجویان دانشکده کشاورزی به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت را از وضعیت موجود داشتهاند. اما یافتههای دیگر پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و همچنین بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در بیان وضعیت کیفی تفاوت معناداری وجود ندارد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت، تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شیراز |
|
متن کامل [PDF 708 kb]
(2689 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1395/12/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|