دوره 6، شماره 1 - ( 1393 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کرد زنگنه آزاده، صابر ام البنین، صابر مریم. بررسی وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز. آموزش عالی ایران. 1393; 6 (1)

URL: http://ihej.ir/article-1-580-fa.html


1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- اداره آموزش و پرورش اقلید
چکیده:   (5793 مشاهده)

تاریخ دریافت: 27/08/1391

تاریخ پذیرش: 03/12/1392

چکیده:

هدف از مقاله حاضر، بررسی وضعیت کیفی دوره­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بود. تحقیق انجام‌گرفته از نوع توصیفی هست. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان دوره­های تحصیلات تکمیلی از دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند که180 نفر از آن‌ها را دانشجویان کارشناسی ارشد و 60 نفر را دانشجویان دکترا شامل شدند. پرسش­نامه­ی مورداستفاده در این پژوهش، پرسش­نامه­ی مورداستفاده‌ی بلوچزهی (1389) بر اساس ابعاد مقیاس سرکوال بود که پایایی آن با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 90/. گزارش‌شده است. روایی پرسش­نامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 89/. محاسبه گردید. کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بر اساس پنج بعد ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، امنیت و همدلی موردبررسی قرار گرفت. عمده­ترین یافته­های این پژوهش عبارت‌اند از: وضعیت کیفیت دوره­های تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در سطح مطلوب و مورد انتظاری نبوده است و میانگین بعد ملموسات و همدلی از سایر مؤلفه‌ها بالاتر بوده است. یافته­های دیگر نشان داد که بین دو گروه علوم انسانی و غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود داشته و دانشجویان علوم انسانی کیفیت خدمات ارائه‌شده را در حد مطلوب­تری دانسته­اند که این تفاوت در بعد همدلی از سایر ابعاد بارزتر بوده است. همچنین تفاوت در بین دانشکده­ها نیز وجود داشته به‌طوری‌که دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشجویان ­دانشکده­ کشاورزی به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت را از وضعیت موجود داشته­اند. اما یافته­های دیگر پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و همچنین بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در بیان وضعیت کیفی تفاوت معناداری وجود ندارد.  

متن کامل [PDF 708 kb]   (2924 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1395/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.