تاریخ دریافت: 12/09/1392
تاریخ پذیرش: 23/04/1393
چکیده
رفع مشکلات در ارتباط کارآمد میان دانشگاه و صنعت سالهاست که محققین را به مطالعه و ارائه راهکارها سوق داده است. راهکارهای ارائهشده در یکی از دستههای راهکارهای مبتنی بر رهیافت عملگرا، رهیافت نهادگرا و رهیافت ماهیت گرا قرار میگیرند. از آنجائی که تمامی این راهکارها در پی انتقال دانش لازم از دانشگاه به صنعت هستند، لذا یک راهکار موفق میبایست از یکسو از هر سه رهیافت مذکور پشتیبانی کند و از سوی دیگر مبتنی بر روشها و راهکارهای مدیریت دانش باشد. در این مقاله، ابتدا ده مدل مختلف جریان دانش که طی سالهای گذشته ارائه شدهاند جهت بهکارگیری در ارتباط دانشگاه و صنعت بررسی و مقایسه شدهاند. نتیجه مقایسه نشان میدهد که هیچیک از مدلهای جریان دانش موجود نمیتوانند تمامی رهیافتها را در نظر بگیرند. لذا در این مقاله ابتدا یک چارچوب مفهومی مدلسازی جریان دانش ارائهشده است که با استفاده از آن میتوان یک نگرش جامع به مدلسازی جریان دانش داشت. این چارچوب یک ماتریس شش در شش است که سطرهای آن منظرهای مختلف فرا سازمان، سازمان، گروه، نقش، افراد و ماشین هستند و ستونهای آن جنبههای چرا، چه چیز، چهکس، چطور، چه وقت و کجا هستند. سپس با استفاده از این چارچوب مدل جریان دانش در ارتباط دانشگاه و صنعت طراحیشده است که مبتنی بر بازارهای دانشی بوده و نهادهای مختلف دانشگاهی و صنعتی را به همراه یکنهاد تحت عنوان نهاد نظارت و پشتیبانی از جریانهای دانشی در نظر میگیرد. در این مدل بیستوهفت نوع جریان دانش تبیین شدهاند که رخداد آنها به معنای وقوع یک معامله دانشی است که طرفین آن فروشنده و خریدار بسته دانشی هستند که بسته به نحوه آغاز جریان دانش در یک مناقصه یا مزایده شرکت میکنند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |