[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 1-29 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیلی در خصوص مسئلۀ شکل‌گیری سوژه و اهمیت آن در آموزش عالی
مرتضی منادی*
دانشگاه الزهرا
چکیده:   (3107 مشاهده)

تاریخ دریافت:30/10/1393

تاریخ پذیرش:25/05/1394

چکیده:

فلسفه, حقوق, جامعه‌شناسی, روانشناسی, علوم سیاسی, و حتی اقتصاد هر یک به انسان پرداخته و شأن وجودی‌شان مطالعه و بررسی پیرامون انسان به دلایل مختلف بوده و امروزه نیز هست. هر یک در تلاش به فهم بخشی از وجود انسان از نگاه و منظر رشتۀ خود بوده‌اند. ازاین‌رو, نگاه یکسانی به انسان ندارند و از واژۀ یکسانی برای انسان استفاده نمی‌کنند.

موضع‌گیری این رشته‌ها و نظریه‌های هر رشته در سه دسته یا به تعبیر کوهن سه پارادایم تقسیم می‌شوند. پارادایم نخست, انسان را کاملاً منفعل در مقابل قدرت نهادهای اجتماعی دانسته و از مفهوم فرد استفاده می‌کنند. پارادایم دیگر, انسان را فردی خودمختار و سوژۀ کامل در مقابل نهادهای اجتماعی و فرهنگ می‌دانند و مفهوم سوژه یا سوبژکتیویته واژۀ موردپسند آنان است که بر واژۀ فرد, برتری دارد. درحالی‌که, پارادایم سوم بر این باورند که انسان در نوسان بین اصالت جامعه (انسان مطیع و منفعل) و اصالت فرد (سوژۀ کامل) می‌باشد و واژۀ بازیگر از مفاهیم مورد علاقۀ این دسته می‌باشد.

به‌هرروی, فرد متفاوت از سوژه است و سوژه اعلم‌تر از فرد است و فرد طی فرایندی به کمک عواملی به سوژه تبدیل می‌شود. درنتیجه, سوژه شدن امری اکتسابی و برساخته‌ای اجتماعی است. یکی از عوامل یا نهادهایی که در ساختن سوژه نقش مهمی ایفا می‌کند, آموزش عالی است.

واژه‌های کلیدی: انسان، فرد، سوژه، قدرت، ایدئولوژی، آزادی، استقلال و آموزش عالی
متن کامل [PDF 727 kb]   (2546 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


منادی مرتضی. فراتحلیلی در خصوص مسئلۀ شکل‌گیری سوژه و اهمیت آن در آموزش عالی. آموزش عالی ایران. 1394; 7 (1) :1-29

URL: http://ihej.ir/article-1-566-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331