شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال دانش در بستر همکاریهای دانشگاهی بینالمللی: مطالعه موردی
|
رضوان حسین قلی زاده1، سمیه ابراهیمی کوشک مهدی1 |
1- دانشگاه فردوسی مشهد |
|
چکیده: (4934 مشاهده) |
تاریخ دریافت:20/05/1393
تاریخ پذیرش: 06/02/1394
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال دانش زبان و ادب فارسی در همکاریهای بین دانشگاهی بینالمللی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مطالعه موردی بهره گرفته شد. واحد تحلیل را دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل داد و دادههای موردنیاز از طریق مصاحبه با مطلعان کلیدی گردآوری شد. نتایج حاصل از مصاحبههای صورت گرفته در چهارچوب الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر انتقال دانش فراملی با تأکید بر چهار مؤلفه اصلی بازیگران، محتوا، زمینه و رسانه موردبحث قرار گرفت؛ بنابراین نتایج، تعدد و تنوع بازیگران باانگیزهها و هدفهای مختلف در فرایند عرضه دانش زبان و ادب فارسی از ویژگیهای مهم خدمات آموزش عالی فراملی در ایران و دانشگاه فردوسی مشهد به شمار میرود. بهطورکلی، یافتههای بهدستآمده حاکی از اهمیت توجه به نقش عواملی چون روابط باز و مبتنی بر اعتماد طرفین، قابلیتهای جذب و شایستگی طرف مقابل، تفاوتها و اشتراکات فرهنگی، زبانی، دینی و سیاسی، تقویت سرمایه اجتماعی و زیرساختهای فنی و اجتماعی بهمنظور غلبه بر محدودیتهای فیزیکی و جغرافیایی در فرایند انتقال دانش زبان و ادب فارسی در بیرون از مرزهای ایران میباشد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش عالی فراملی، انتقال دانش، زبان و ادب فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد |
|
متن کامل [PDF 658 kb]
(3290 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/14 | پذیرش: 1395/12/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|