این پژوهش باهدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم در شهر تهران به روش پیمایش، با پرسشنامه محقق ساخته و نظرخواهی از 500 نمونه منتخب بهصورت شبه تصادفی و نسبی، انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسشهای آزمون شده در پژوهشهای مشابه و آراء متخصصان استفاده شده و پایایی آن با استفاده از روش سازگاری درونی و برآورد شاخص آلفای کرونباخ 20 نمونه اولیه در حد 84/0 تأییدشده است. کیفیت زندگی کل دانشجویان، دانشجویان بومی و دانشجویان غیربومی بهطور معنیداری به ترتیب کمتر از حد متوسط، کمتر از حد متوسط و در حد متوسط ارزیابیشده است. سه بعد روابط اجتماعی- فرهنگی و اوقات فراغت، محل و شرایط زندگی و فضای عمومی دانشگاه از مؤلفههای اصلی افزاینده کیفیت زندگی دانشجویی است. در مقابل، چهار بعد امکانات دسترسی، خدمات ورزشی، رفاهی و تفریحی، سلامت جسمی و امکانات درمانی- پزشکی و بهداشت و کیفیت غذای رستورانهای دانشجویی از مؤلفههای اصلی کاهنده کیفیت زندگی است. بهعلاوه، سه بعد آموزش و خدمات آموزشی، اعضای هیئتعلمی و رشد فردی و چشمانداز و آینده شغلی، در سطح متوسط گزارششده است. برای مقابله با برخی چالشهای نظام آموزش عالی نظیر انگیزه یادگیری، کیفیت، بومی گزینی، جامعهپذیری، فعالیت بینالمللی و جذب دانشجویان خارجی باید اهتمام به کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان یکی از محورهای کانونی حکمرانی علمی، سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت مالی، کالبدی و تشکیلاتی نظام آموزش عالی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |