هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه جهانبینی رهبری دانش با جوّ توسعهای در دانشگاه شیراز بود.
روش: شرکتکنندگان 312 نفر از کارکنان (102 اعضای هیئتعلمی شیراز، 210 نفر از کارمندان دانشگاه شیراز) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای جهانبینی رهبری دانش و جوّ توسعهای را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که از دیدگاه کارکنان، استفاده مطلوب از فنآوری بالاترین میانگین را در بین ابعاد جهانبینی رهبری دانش دارد. بین ابعاد جهانبینی رهبری دانش (نوع رهبری، خلاقیت، عقلانیت، واکنش در برابر بحران، تغییر، اصول اخلاقی، الگوییهای زمان، فناوری) با ابعاد جوّ توسعهای (اشتیاق، برانگیختگی، خرسندی، رضایت) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جهانبینی رهبری دانش پیشبینی کننده معنادار جوّ توسعهای میباشد.
بحث: جهانبینی رهبری دانش میتواند بهطور مستقیم جوّ توسعهای را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج کاربردی یافتهها موردبحث قرار گرفت.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |