دوره 6، شماره 4 - ( 1393 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 160-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Knowledge Leadership Worldview and Development Climate. ihej 2014; 6 (4) :135-160
URL: http://ihej.ir/article-1-381-fa.html
فیض داود، جعفری سکینه. روابط ساختاری جهان‌بینی رهبری دانش و جو توسعه‌ای . آموزش عالی ایران. 1393; 6 (4) :135-160

URL: http://ihej.ir/article-1-381-fa.html


1- دانشگاه سمنان
چکیده:   (8858 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه جهان‌بینی رهبری دانش با جوّ توسعه‌ای در دانشگاه‌ شیراز بود.

روش: شرکت‌کنندگان 312 نفر از کارکنان (102 اعضای هیئت‌علمی شیراز، 210 نفر از کارمندان دانشگاه شیراز) بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های جهان‌بینی رهبری دانش و جوّ توسعه‌ای را تکمیل کردند. داده‌ها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار LISREL تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که از دیدگاه کارکنان، استفاده مطلوب از فن‌آوری بالاترین میانگین را در بین ابعاد جهان‌بینی رهبری دانش دارد. بین ابعاد جهان‌بینی رهبری دانش (نوع رهبری، خلاقیت، عقلانیت، واکنش در برابر بحران، تغییر، اصول اخلاقی، الگویی‌های زمان، فناوری) با ابعاد جوّ توسعه‌ای (اشتیاق، برانگیختگی، خرسندی، رضایت) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جهان‌بینی رهبری دانش پیش‌بینی کننده معنادار جوّ توسعه‌ای می‌باشد.

بحث: جهان‌بینی رهبری دانش می‌تواند به‌طور مستقیم جوّ توسعه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج کاربردی یافته‌ها موردبحث قرار گرفت.

متن کامل [PDF 1013 kb]   (2644 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/2/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.