با توجه به عصر اقتصاد دانشبنیان و انقلاب دوم آکادمیک هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کمی – کیفی است. در بخش کیفی با تحلیل تماتیک تمهای اصلی استخراجشده است. در بخش کمی روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری مدیریت تکنولوژی تهران که 160 نفر آنها انتخاب شدهاند. گردآوری اطلاعات بهوسیله دو پرسشنامه که ضریب پایایی آنها با آلفای کرانباخ به ترتیب.891/. و 804/. بهدستآمدهاند. در این پژوهش موانع تجاریسازی با ابعاد ششگانهاش یعنی ساختار دانشگاهها، فرهنگ سازمانی دانشگاهها، سیاستگذاری و راهبرد سازی دانشگاهها، توسعه اقتصادی و صنعتی، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور و ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور مورد اندازهگیری قرار گرفت. با تحلیل عامل تأییدی میزان تجاریسازی و تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی موانع تجاریسازی تحلیل شده است درنتیجه مسیرها (فرضیهها) ی تأثیر ساختار دانشگاهها، توسعه اقتصادی – صنعتی کشور، ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور بر میزان تجاریسازی تأییدشدهاند و دیگر متغیرها رد شدهاند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |