1- دانشجوی دکتری رشته اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، motaghi999@gmail.com
2- استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزش اقتصاد نظری و صنعتی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (8 مشاهده)
هدف: افزایش هزینههای آموزش عالی طی سالیان اخیر و در عینحال نوسانات بودجهای دولتها و هزینههای رقیب آموزش عالی، نقصان در زیرساخت های کارگاهی بهروز و مباحث مالی مرتبط با خدمات دانشجویی، وضعیت مالی آشفته و نابسامان واحدهای آموزشی مهارتی را متاثرخود نموده است. بررسیهای پیشین در ایران نشان دهنده فقدان مطالعات جامع در زمینه توسعه منابع مالی در سطح واحدهای آموزشی مهارتی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه منابع مالی و بهمنظور طراحی الگویی آیندهنگر برای واحدهای آموزشی مهارتی، اجرا شده است.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع مطالعات اسنادی- کتابخانهای میباشد. بدین منظور با استفاده از مرور نظاممند مطالعات پیشین و روش فراترکیب، در قدم اول و برای بازشناسی پیشرانهای الگو، کلیدواژههای مختلف در مهمترین پایگاه های اطلاعات علمی داخلی و خارجی جستجو و تعداد 107 اثر پژوهشی مرتبط در این زمینه شناسایی شدند. در قدم بعد و بر اساس شاخص های معین، تعداد 56 اثر علمی که به مطالعه پیشرانهای توسعه منابع مالی پرداختهاند، انتخاب و یافتههای کلیدی آنها با روش کدگذاری و تحلیل کیفی، تحلیل و فراترکیب شدند.
یافتهها: دستاورد مرور نظاممند یافتههای کیفی منابع کلیدی منتخب، استخراج و طبقهبندی314 مضمون کلیدی و پایه،34 مضمون سازماندهنده فرعی در قالب 12 مضمون سازماندهنده اصلی می باشد؛ که مضامین سازماندهنده اصلی شامل: توسعه راهبری و سکانداری آموزشی، توسعه مالیه و کارآمدسازی دانشگاهی، توسعه ارتباط با صنعت و جامعه، تجاری سازی دستاوردهای علمی و نوآوری دانشگاهی، توسعه تعاملات و همکاریهای بینالمللی، برنامهریزی توسعه دانشگاهی، تعالی و توسعه فردی - سازمانی، توسعه کمکهای خیرخواهانه و داوطلبانه، توسعه سازوکارهای قانونی و پیشران، توسعه سازوکارهای مالی، حمایتی و ترویجی، توسعه نهاد بازار و عوامل محیطی و بیرونی میشوند، که با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا، مورد تایید قرارگرفته است.
نتیجهگیری: تمرکز زدایی و استقلالبخشی به تصمیمات واحدهای دانشگاهی مهارتی و محدود نمودن مداخلات دولتی در این زمینه باید از الویتهای اصلی نظام آموزشی ایران شود. همچنین توجه به تعامل دوسویه و انطباق آموزشها با نیازهای بازارکار و توجه به اصل رقابتپذیری و شبکه سازی منطقه ای در بخش های مختلف آموزش های مهارتی ضروری است. در این زمینه همافزایی مستمر و سازنده با صنعت و گسترش شبکه حامیان دانشگاهی و هدایت آن به سمت و سوی توسعه منابع مالی در سطح واحدهای دانشگاهی مهارتی پیشنهاد میشود.
نوع مقاله:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/6/16 | پذیرش: 1404/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24