XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری رشته اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، motaghi999@gmail.com
2- استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزش اقتصاد نظری و صنعتی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه‌ تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (8 مشاهده)
هدف: افزایش هزینه‌های آموزش­ عالی طی سالیان اخیر و در عین‌حال نوسانات بودجه‌ای دولت‌ها و هزینه‌های رقیب آموزش عالی، نقصان در زیرساخت ­های کارگاهی به‌روز و مباحث مالی مرتبط با خدمات دانشجویی، وضعیت مالی آشفته و نابسامان واحدهای آموزشی مهارتی را متاثرخود نموده است. بررسی‌های پیشین در ایران نشان‌‌ دهنده فقدان مطالعات جامع در زمینه توسعه منابع مالی در سطح واحدهای آموزشی مهارتی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران‌های توسعه منابع مالی و به‌­منظور طراحی الگویی آینده‌نگر برای واحدهای آموزشی مهارتی، اجرا شده است.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع مطالعات اسنادی- کتابخانه‌ای می­باشد. بدین منظور با استفاده از مرور نظام­مند مطالعات پیشین و روش فراترکیب، در قدم اول و برای بازشناسی پیشران‌های الگو، کلیدواژه­های مختلف در مهم­ترین پایگاه­ های اطلاعات علمی داخلی و خارجی جستجو و تعداد 107 اثر پژوهشی مرتبط در این زمینه شناسایی شدند. در قدم بعد و بر اساس شاخص­ های معین،‌ تعداد 56 اثر علمی که به مطالعه پیشران‌های توسعه منابع مالی پرداخته‌اند، انتخاب و یافته‌های کلیدی آن­ها با روش کدگذاری و تحلیل کیفی، تحلیل و فراترکیب شدند.
یافته‌ها: دستاورد مرور نظام­مند یافته­های کیفی منابع کلیدی منتخب، استخراج و طبقه­بندی314 مضمون کلیدی و پایه،34 مضمون سازمان‌­دهنده فرعی در قالب 12 مضمون سازما‌ن‌دهنده اصلی می ­باشد؛ که مضامین سازمان‌دهنده اصلی شامل: توسعه راهبری و سکانداری آموزشی، توسعه مالیه و کارآمدسازی دانشگاهی، توسعه ارتباط با صنعت و جامعه، تجاری­ سازی دستاوردهای علمی و نوآوری دانشگاهی، توسعه تعاملات و همکاری­های بین­المللی، برنامه­ریزی توسعه دانشگاهی، تعالی و توسعه فردی - سازمانی، توسعه کمک­های خیرخواهانه و داوطلبانه، توسعه سازوکارهای قانونی و پیشران، توسعه سازوکارهای مالی، حمایتی و ترویجی، توسعه نهاد بازار و عوامل محیطی و بیرونی می‌شوند، که با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا، مورد تایید قرارگرفته است.
نتیجه‌گیری: تمرکز زدایی و استقلال­بخشی به تصمیمات واحدهای دانشگاهی مهارتی و محدود نمودن مداخلات دولتی در این زمینه باید از الویت­های اصلی نظام آموزشی ایران شود. همچنین توجه به تعامل دوسویه و انطباق آموزش‌ها با نیازهای بازارکار و توجه به اصل رقابت­پذیری و شبکه ­سازی منطقه­ ای در بخش ­های مختلف آموزش ­های مهارتی ضروری است. ­در این زمینه هم­افزایی مستمر و سازنده با صنعت و گسترش شبکه حامیان دانشگاهی و هدایت آ­ن­ به سمت و سوی توسعه منابع ­مالی در سطح واحدهای دانشگاهی مهارتی پیشنهاد می­شود.
     
نوع مقاله: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/6/16 | پذیرش: 1404/8/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.