alizadeh R, mazlom M. Analysis of Student Needs: Examining Priorities in the Cultural
Vice-Chancellery Programs at the University of Guilan. ihej 2024; 16 (3) :45-65
URL:
http://ihej.ir/article-1-2071-fa.html
علیزاده رضا، مظلوم مهدی. تحلیل نیازهای دانشجویی: بررسی اولویتها در برنامههای معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (3) :45-65
URL: http://ihej.ir/article-1-2071-fa.html
1- استادیار، پژوهشکده گیلان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، : rezaalizadeh@guilan.ac.ir
2- دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده: (244 مشاهده)
هدف: نیازسنجی اغلب به منظور تخصیص یا توزیع مجدد منابع، طراحی برنامهها، سیاستها و خدمات انجام میشود. نیازسنجی را میتوان به عنوان شکلی از ارزیابی برنامه نیز در نظر گرفت. تحلیل نیازها در دانشگاهها فقط شناسایی خواستهها و مطالبات دانشجویان نیست بلکه تغییرات نگرشی جامعه هدف را نسبت به گذشته مشخص میکند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نیازهای دانشجویی و بررسی اولویتها در برنامههای معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان انجام پذیرفت. این مقاله با استفاده از رویکرد نظری پارسونز تدوین شده است.
روش: این پژوهش از لحاظ روش، در زمره پژوهشهای کمی قرار دارد و دادههای پژوهش با حجم نمونه 384 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی و به وسیله پرسشنامه جمعآوریشده است.
یافتهها: طبق یافتههای پژوهش، اولویت اول دانشجویان نیاز به برنامههای مهارتی است و نیاز به برنامههای ورزشی، هنری، تفریحی، اجتماعی و مذهبی به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. میزان نیاز به برنامههای مهارتی، ورزشی، هنری، تفریحی و مذهبی در دانشکدههای مختلف تفاوت معنادار دارد. میزان نیاز به برنامههای هنری در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت معنادار دارد و این نیاز در دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی بیشتر از سایر مقاطع است. میزان نیاز به برنامههای ورزشی، هنری و تفریحی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار دارد، نیاز به برنامههای ورزشی در دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است و نیاز به برنامههای هنری و تفریحی در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است. میزان نیاز به برنامههای مذهبی با توجه به نوع سکونت تفاوت معنادار دارد، این نیاز در دانشجویانی که با خانواده خود زندگی میکنند بیشتر از دانشجویان ساکن خوابگاه و در دانشجویانی است که در خانههای دانشجویی در شهر زندگی میکنند.
نتیجهگیری: اولویتدار بودن برنامههای مهارتی برای دانشجویان، نشان میدهد فرهنگ دانشگاهی بر یادگیری و توسعه مهارتهای علمی تأکید دارد. این موضوع با نقش فرهنگ در شکلدهی به امیال و نیازهای فردی مطابقت دارد. برنامههای ورزشی، هنری و تفریحی نیز در اولویتهای بعدی قرار دارند که نشاندهنده تنوع فرهنگی و نیاز به تعادل بین فعالیتهای علمی و غیرعلمی در محیط دانشگاه است. تفاوتهای جنسیتی، دانشکدهای و مقطعی نیز نشاندهنده نقش فرهنگ در شکلدهی به نیازهای دانشجویان در چارچوب نقشهای اجتماعی و خردهفرهنگهای مختلف است. این موضوع نیز با نظریه پارسونز همخوانی دارد که فرهنگ نه تنها بر نیازهای فردی تأثیر میگذارد، بلکه از طریق نقشهای اجتماعی نیز نهادینه میشود. برنامههای دانشگاه باید متناسب با نیازهای دانشجویان و با در نظر گرفتن تفاوتهای جنسیتی، دانشکدهای و مقطعی طراحی شوند تا بتوانند به بهترین شکل به نیازهای دانشجویان پاسخ دهند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/26 | پذیرش: 1404/1/9