دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 65-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alizadeh R, mazlom M. Analysis of Student Needs: Examining Priorities in the Cultural Vice-Chancellery Programs at the University of Guilan. ihej 2024; 16 (3) :45-65
URL: http://ihej.ir/article-1-2071-fa.html
علیزاده رضا، مظلوم مهدی. تحلیل نیازهای دانشجویی: بررسی اولویت‌ها در برنامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (3) :45-65

URL: http://ihej.ir/article-1-2071-fa.html


1- استادیار، پژوهشکده گیلان شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، : rezaalizadeh@guilan.ac.ir
2- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (244 مشاهده)
هدف: نیازسنجی اغلب به منظور تخصیص یا توزیع مجدد منابع، طراحی برنامه­ها، سیاست­ها و خدمات انجام می­شود. نیازسنجی را می­توان به عنوان شکلی از ارزیابی برنامه نیز در نظر گرفت. تحلیل نیازها در دانشگاه­ها فقط شناسایی خواسته­ها و مطالبات دانشجویان نیست بلکه تغییرات نگرشی جامعه هدف را نسبت به گذشته مشخص می­کند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نیازهای دانشجویی و بررسی اولویت‌ها در برنامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان انجام پذیرفت. این مقاله با استفاده از رویکرد نظری پارسونز تدوین شده است.

روش: این پژوهش از لحاظ روش، در زمره پژوهش‌های کمی قرار دارد و داده‌های پژوهش با حجم نمونه 384 دانشجو با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی و به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری‌شده است.

یافته­ها: طبق یافته‌های پژوهش، اولویت اول دانشجویان نیاز به برنامه­های مهارتی است و نیاز به برنامه­های ورزشی، هنری، تفریحی، اجتماعی و مذهبی به ترتیب در اولویت­های بعدی قرار دارند. میزان نیاز به برنامه­های مهارتی، ورزشی، هنری، تفریحی و مذهبی در دانشکده­های مختلف تفاوت معنادار دارد. میزان نیاز به برنامه­های هنری در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت معنادار دارد و این نیاز در دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی بیشتر از سایر مقاطع است. میزان نیاز به برنامه­های ورزشی، هنری و تفریحی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار دارد، نیاز به برنامه­های ورزشی در دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است و نیاز به برنامه­های هنری و تفریحی در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است. میزان نیاز به برنامه­های مذهبی با توجه به نوع سکونت تفاوت معنادار دارد، این نیاز در دانشجویانی که با خانواده خود زندگی می­کنند بیشتر از دانشجویان ساکن خوابگاه و در دانشجویانی است که در خانه­های دانشجویی در شهر زندگی می­کنند.

نتیجه‌گیری: اولویت­دار بودن برنامه‌های مهارتی برای دانشجویان، نشان می‌دهد فرهنگ دانشگاهی بر یادگیری و توسعه مهارت‌های علمی تأکید دارد. این موضوع با نقش فرهنگ در شکل‌دهی به امیال و نیازهای فردی مطابقت دارد. برنامه‌های ورزشی، هنری و تفریحی نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارند که نشان‌دهنده تنوع فرهنگی و نیاز به تعادل بین فعالیت‌های علمی و غیرعلمی در محیط دانشگاه است. تفاوت‌های جنسیتی، دانشکده‌ای و مقطعی نیز نشان‌دهنده نقش فرهنگ در شکل‌دهی به نیازهای دانشجویان در چارچوب نقش‌های اجتماعی و خرده‌فرهنگ‌های مختلف است. این موضوع نیز با نظریه پارسونز همخوانی دارد که فرهنگ نه تنها بر نیازهای فردی تأثیر می‌گذارد، بلکه از طریق نقش‌های اجتماعی نیز نهادینه می­شود. برنامه‌های دانشگاه باید متناسب با نیازهای دانشجویان و با در نظر گرفتن تفاوت‌های جنسیتی، دانشکده‌ای و مقطعی طراحی شوند تا بتوانند به بهترین شکل به نیازهای دانشجویان پاسخ دهند.

 
متن کامل [PDF 824 kb]   (83 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/26 | پذیرش: 1404/1/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.