دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 137-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hamdi F, zokaei M S, abbaspour A, khorsandi taskoh A. Academic Bullying: A Systematic Review Based on Internationally Indexed Studies. ihej 2024; 16 (3) :113-137
URL: http://ihej.ir/article-1-2070-fa.html
حمدی فهیمه، ذکایی محمدسعید، عباس پور عباس، خورسندی طاسکوه علی. قلدری دانشگاهی: مروری سیستماتیک مبتنی بر مطالعات نمایه شده بین‌المللی. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (3) :113-137

URL: http://ihej.ir/article-1-2070-fa.html


1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، fahimeh71hamdi@gmail.com
2- استاد گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (883 مشاهده)
هدف: این مطالعه باهدف شناسایی خوشه‌های موضوعی اصلی و بازیگران کلیدی؛ وضعیت دانش فعلی حوزه مطالعاتی قلدری دانشگاهی و میسرهای پیشنهادی مطالعاتی برای آینده را، نمایان می‌سازد.
 روش پژوهش: این مطالعه سیستماتیک با تکیه‌بر پایگاه‌های استنادی علمی Web of Science (WoS)و Scopus با بررسی اطلاعات کتاب‌سنجی ۲۶۶ مطالعه شناسایی‌شده از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴، با استفاده از رویکرد کتاب‌سنجی (توصیفی - تحلیلی) و بهره‌گیری از ابزار تحلیلی - بصری نرم‌افزار VOS Viewer و اکسل، به بررسی روند انتشار مطالعات؛ محققان، کشورها و مطالعات پیشرو و تأثیرگذار؛ و شناسایی خوشه‌های موضوعی این زمینه مطالعاتی می‌پردازد.
 یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل روند انتشار مطالعات که از سال ۲۰۰۱-۲۰۲۴ در نظر گرفته شد، نشان داد که مطالعات منتشرشده در این حوزه از سال ۲۰۰۸ به بعد روند تصاعدی داشته و در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ به اوج خود رسیده است. طبق یافته‌ها، تاکنون ازنظر توسعه ادبیات این حوزه، در بین کشورها، ایالات‌متحده آمریکا؛ و در بین نویسندگان، مرلین کمپیل؛ و در بین مطالعات، مطالعه دیلماک، به‌عنوان تأثیرگذارترین موارد؛ و بر اساس تجزیه‌وتحلیل کلیدواژه‌ها، درنهایت، سه خوشه موضوعی، (1) قلدری دانشگاهی و محل کار، (2) قلدری سایبری، و (3) قربانی شدن، شناسایی شدند.
 نتیجه‌گیری: در دهه اخیر، توجه محققان به قلدری در دانشگاه روبه‌رشد بوده است، اما همچنان به‌عنوان موضوعی جدید و نوظهور در سطح جهانی شناخته می‌شود. باتوجه‌به پیامدهای منفی قلدری بر ساختار دانشگاه و روابط آن، ضرورت دارد که سیاست‌گذاران آموزشی و کنشگران دانشگاهی به مدیریت و پیشگیری از آن توجه بیشتری داشته باشند. مطالعه یافته‌های این مقاله، می‌تواند راهنمای مفیدی برای محققان و سیاست‌پژوهان ایرانی باشد تا با مراجعه و بهره‌گیری از مطالعات معرفی‌شده آن، این پدیده مخرب را، در نظام دانشگاهی ایران تحلیل و بررسی کنند.
متن کامل [PDF 1047 kb]   (143 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/24 | پذیرش: 1404/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.