دوره 16، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 65-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi M, mehrbani V, azizi M, Allahyari R. Conceptualizing the Entrepreneurial Ecosystem in Iranian Higher Education. ihej 2024; 16 (2) :41-65
URL: http://ihej.ir/article-1-2063-fa.html
کاظمی محمد، مهربانی وحید، عزیزی محمد، اللهیاری رحمت اله. مفهوم‌سازی زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (2) :41-65

URL: http://ihej.ir/article-1-2063-fa.html


1- دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی در آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، vmehrbani@ut.ac.ir
3- دانشیار، گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده‌ کارآفرینی تهران، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (702 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف مفهوم سازی زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی ایران صورت‌گرفته تا یک چارچوب جامع و نظام‌مند را در قالب عوامل مؤثر بر کارآفرینی آموزش عالی ارائه دهد.
 روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب انجام‌شده است. جامعه و حجم موردمطالعه پژوهش، کلیه‌ منابع داخلی و خارجی مرتبط با موضوع زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی است که در بازه زمانی (1403-1394 و 2024-2015) می‌باشد. در این راستا 230 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت 40 مقاله به‌صورت هدفمند انتخاب و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید.
یافته­ها: در این پژوهش عوامل مؤثر بر زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب 109 مفهوم کلیدی، 23 مقوله‌ی ثانویه و 8 مقوله­ی اولیه به دست آمد. نتایج نشان می‌دهد سیاست‌گذاری آموزش عالی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، سرمایه‌ی انسانی، بازار آموزش عالی، حمایت و پشتیبانی، تأمین مالی آموزش عالی، برنامه‌های استراتژیک کارآفرینی و عوامل ارتباطی و تعاملات از مقوله‌های اولیه و اصلی مؤثر بر کارآفرینی در آموزش عالی می‌باشند و درنهایت الگوی تلفیقی زیست‌بوم کارآفرینی در آموزش عالی تدوین شد.
نتیجه­گیری: این پژوهش درک عمیق و نگاه کلی­گرایانه از عوامل مؤثر بر کارآفرینی در آموزش عالی در قالب یک الگو ارائه می‌دهد که می‌تواند بینش جدید و ارزشمندی را برای توسـعه زیست‌بوم کارآفرینـی آموزش عالی باشد و گاهی به‌عنوان پیش‌شرط برای راهبردهای خوشه‌ای، نظام‌های نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سیاست‌های رقابت‌پذیری ملی در حوزه آموزش عالی استفاده شود.
متن کامل [PDF 1275 kb]   (504 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.