دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 108-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahyari R, Najafizadeh H. The role of transformational technologies on the entrepreneurship of the higher education system of the country. ihej 2024; 16 (1) :88-108
URL: http://ihej.ir/article-1-2050-fa.html
اللهیاری رحمت اله، نجفی زاده حمیدرضا. نقش فناوری‌های تحول‌آفرین بر کارآفرینی نظام آموزش عالی کشور. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (1) :88-108

URL: http://ihej.ir/article-1-2050-fa.html


1- استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، hamidreza2707@gmail.com
چکیده:   (974 مشاهده)
هدف: نظام آموزش عالی در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه دیگر دانشگاه، کار‌آفرینی، صنعت و کسب‌وکار از‌ هم جدا نیستند. پس با توجه به اهمیت کار‌آفرینی در توسعه اقتصادی و‌ اجتماعی جوامع و به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم، تعامل فعال و مؤثر دانشگاه و کارآفرینی می‌تواند در توسعه ملی سهم بسزایی داشته باشد. در حال حاضر فناوری‌های تحول‌آفرین نقش جدید و مهمی را در دانشگاه کار‌آفرین و کار‌آفرینی دانشگاه ایفا می‌کنند. هدف پژوهش حاضر این است که به این سؤال پاسخ داده شود که فناوری‌های تحول‌آفرین چگونه بر کارآفرینی دانشگاه تأثیر‌گذار است؟
روش: تعداد سیزده مقاله و کتاب داخلی و سه مقاله خارجی مرتبط با نقش فناوری‌های تحول‌آفرین بر کارآفرینی نظام آموزش عالی کشور شناسایی و به روش کیفی تحلیل محتوا موردمطالعه، بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته شد.
 یافته‌ها: طبق یافته‌های این پژوهش، فناوری‌های تحول‌آفرین و استفاده مؤثر از آن‌ها در کلاس‌های درس و محیط دانشگاه، زمینه‌ساز توسعه کارآفرینی و دانشگاه کارآفرین به معنای واقعی می‌شود و هم‌چنین محققان چالش‌ها و الزامات به‌کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین، عوامل مؤثر بر رابطه فناوری‌های تحول‌آفرین و کارآفرینی نظام آموزش عالی کشور و هم‌چنین اثرات مثبت و منفی و چگونگی تأثیر فناوری‌های تحول‌آفرین بر کارآفرینی را موردمطالعه و بررسی قرار ‌‌دادند.
نتیجه‌گیری: امروزه ضرورت پرداختن به فناوری‌های تحول‌آفرین و مدیریت مناسب آن، در جهت ایجاد ابزارها و شیوه‌های مؤثر و نوین در بهبود کیفیت عملکرد دانشگاه‌های کشور و هم‌چنین ارائه راه‌حل‌های جدید و نوآور در ابعاد مختلف به‌ویژه بعد کارآفرینی، بیش از بیش احساس می‌شود. کارآفرینی و فناوری‌های تحول‌آفرین هر دو منشأ نوآوری و ایجاد تمایل به نوآوری در جامعه هستند که ارتباط مؤثر آن‌ها می‌تواند نویدبخش روزهای بهتر در دانشگاه، جامعه و کسب‌وکار باشد.


 
متن کامل [PDF 838 kb]   (512 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/20 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/9/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.