دوره 15، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 92-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dezhbord M, Ghorooneh D. Governance models of higher education in global experiences: reviewing the facts in the mirror of researches. ihej 2024; 15 (4) :68-92
URL: http://ihej.ir/article-1-2044-fa.html
دژبرد مهدیه، قرونه داوود. الگوهای حکمرانی آموزش عالی در تجارب جهانی: مرور واقعیت‌ها در آینه پژوهش‌ها. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :68-92

URL: http://ihej.ir/article-1-2044-fa.html


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، d.ghoroneh@um.ac.ir
چکیده:   (1074 مشاهده)
هدف: در قرن بیست‌ویک، همگام با نیازهای جدید جامعه، دانشگاه نیز بایستی به خواسته­ها و انتظارات مختلف پاسخ دهد و خود را با آن­ها همگام سازد. همین حرکت آگاهانه، سبب تغییر در اهداف نهاد مذکور شده است و برای رسیدن به آن، به فرآیندهای حکمرانی جدید تن می­دهد. هدف این پژوهش احصاء تجربه کشورهای مختلف در حکمرانی آموزش عالی بوده و در این راستا، سعی شد تا از دل این تجارب، الگوهای غالب برای حکمرانی در آموزش عالی شناسایی گردد.
روش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد توصیفی-تحلیلی و با استفاده از روش مطالعه اسنادی-کتابخانه­ای صورت گرفت. در این راستا با بهره­گیری از روش مرور روایتی، اسناد علمی در پایگاه­های اطلاعاتی گوگل اسکالر، سایتس دایرکت و وایلی مورد بررسی قرار گرفت. با بررسی مطالعات علمی درباره موضوع موردنظر، 238 سند شناسایی شد. سپس 87 منبع بر اساس چکیده گزینش گردید که از این تعداد در نهایت 54 سند به صورت هدفمند و به ‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تحلیل تفسیری مورد واکاوی قرار گرفت.
یافته­ها و نتیجه­گیری: در نتیجه تحلیل محتوای تجارب حکمرانی در آموزش عالی چهار مقوله اصلی استخراج شد: الگو­های حکمرانی دانشگاهی در تجارب جهانی (الگو­های دولت­محور، خودراهبری دانشگاهی و بازار محور)، عوامل موثر بر حکمرانی آموزش عالی (عوامل زمینه­ساز بر شکل­­گیری حکمرانی دانشگاه­ها، عوامل مداخله ­گر در حکمرانی دانشگاه­ها)، نتایج و پیامدهای حکمرانی در آموزش عالی (پیامدهای فردی، محیطی، سازمانی) و دانشجویان در حکمرانی آموزش‌عالی (حوزه­های مشارکت دانشجویان و سطوح مشارکت دانشجویان). نتایج حاصل از تحلیل پژوهش‌های مرورشده نشان­ داد که در قاره آسیا می‌توان شاهد حکمرانی دولت ملی بود؛ به‌طوری‌که در این قاره، الگو­های بروکراتیک و سیاسی در اداره دانشگاه­ها بیشتر مشهود است و لایه­هایی از حمایت بازار نیز دیده می­شود. در قاره اروپا به دلیل پیشگامی در این حوزه، الگوی خودراهبری جاری و ساری است. همچنین براساس بررسی مطالعات، کشورهای آفریقایی از الگوی کنترل دولت به سمت الگوی تحت نظارت دولت حرکت کرده‌اند.
 
متن کامل [PDF 1155 kb]   (524 دریافت)    
نوع مقاله: سخن سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/4 | پذیرش: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.