دوره 16، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 115-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani Sadr A, Salehi K, Moghaddamzadeh A, Khodaee E, Javadipour M. Classroom Assessment Quality Criteria in Universities Based on Three Assessment Approaches. ihej 2024; 16 (2) :91-115
URL: http://ihej.ir/article-1-2042-fa.html
رمضانی صدر اعظم، صالحی کیوان، مقدم زاده علی، خدایی ابراهیم، جوادی پور محمد. ملاک‌های کیفیت سنجش کلاسی در دانشگاه بر اساس رویکردهای سه گانه سنجش. آموزش عالی ایران. 1403; 16 (2) :91-115

URL: http://ihej.ir/article-1-2042-fa.html


1- دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازه‌گیری، گروه روش‌ها و برنامه‌‌های آموزشی و درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌‌های آموزشی و درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، keyvansalehi@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌‌های آموزشی و درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- استاد تمام گروه روش‌ها و برنامه‌‌های آموزشی و درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (431 مشاهده)
هدف پژوهش: تحول در رویکردهای معاصر سنجش آموزش، به ظهور رویکرد سنجش به‌مثابه یادگیری منجر شده که هدف آن، تحکیم و تحقق یادگیری عمیق مبتنی بر خودتنظیمی و استقلال فراگیر است. این تحول پارادایمی از محوریت «سنجش از ‌یادگیری» به «سنجش به‌مثابه یادگیری» رهنمون ‌شد. پژوهش حاضر با هدف بازشناسی و مقایسه ملاک‌های کیفیت سنجش کلاسی در آموزش عالی با محوریت سنجش به‌مثابه یادگیری انجام شد.
روش­: در این مطالعه به مرور نظاممند اسناد مرتبط در بازه 2005 تا 2024 در پایگاه‌های داده‌های علمی الزویر (Elsevier) و شبکه علم (WOS) پرداخته شد. بدین منظور بعد از اعمال ملاک‌های ورود و خروج و بررسی کیفیت اسناد مبتنی بر ملاک‌های برنامه مهارت‌های ارزیابی نقادانه (CASP)، 40 سند انتخاب‌شده و مورد تحلیل نهایی قرار گرفتند.
یافته­ها: تحلیل‌ داده­ها به‌ شناسایی ملاک‌های سنجش کلاسی به‌ تفکیک، رویکردهای «سنجش‌از­یادگیری»، «سنجش برای یادگیری» و «سنجش ‌به‌مثابه یادگیری» منجر گردید. بر طبق اسناد موردمطالعه، این ملاک‌ها در رویکردهای سه‌گانه شامل «اعتبار، عدالت، روایی، شفافیت»، «مشارکت، روایی، عدالت، همسانی و دقت، شفافیت، اثربخشی، اصالت، هماهنگی و قابلیت اجرا» و «سواد سنجش، مشارکت، خودتنظیمی، فراشناخت، روایی، اعتبار، اثربخشی، شفافیت، قابلیت اجرا و هماهنگی» است.
نتیجه­گیری: ملاک‌های کیفیت سنجش (از/ برای/ به‌مثابه) یادگیری، برای حمایت از دانشجویان در فرایند یادگیری به چگونگی و نحوه یادگیری آن‌ها کمک می­کند و راهکارهای اجرایی برای کیفیت بیشتر سنجش کلاسی برای استادان و دانشجویان ارائه می­دهد. استفاده از این نتایج می‌تواند زمینه را برای آموزش و توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی و ارتقا کیفیت عملکرد استادان در حوزه سنجش کلاسی در دانشگاه‌ها و حرکت در راستای عدالت در سنجش و بهبود کیفیت فرایند یاددهی یادگیری فراهم کند.
متن کامل [PDF 1479 kb]   (142 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/24 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.