دوره 15، شماره 3 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 67-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymanzadeh E, Goldasteh A. Pathology of the regulations for promotion of faculty members from the humanities experts point of view. ihej 2024; 15 (3) :43-67
URL: http://ihej.ir/article-1-2016-fa.html
سلیمان زاده الهه، گلدسته اکبر. آسیب‌شناسی آیین‌نامۀ ارتقاء مرتبۀ اعضای هیئت‌علمی از دیدگاه خبرگان علوم انسانی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :43-67

URL: http://ihej.ir/article-1-2016-fa.html


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران ، e.soleymanzadeh@mail.sbu.ac.ir
2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
چکیده:   (1531 مشاهده)
هدف: نحوۀ جبران خدمات و ارتقاء درجۀ علمی اعضای هیئت‌علمی به‌عنوان مهم‌ترین نهاده در فرایند تولید دانش و فناوری همواره در کانون توجه دست‌اندرکاران امر بوده است. دانشگاه‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و آیین‌نامه‌هایی برای ارتقاء اعضای هیئت‌علمی آن‌ها تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. آخرین آیین‌نامۀ موجود در این زمینه مصوب سال 1394 بوده و از مهر 1395 اجرای آن الزامی شده است. هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی آیین‌نامۀ ارتقاء مرتبۀ اعضای هیئت‌علمی بر اساس دیدگاه و تجارب خبرگان حوزۀ علوم انسانی بوده است.
روش‌شناسی: رویکرد پژوهش، کیفی بوده است و از ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته شامل 4 سؤال استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان حوزۀ علوم انسانی شاغل در واحدهای مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی بوده‌اند که دست‌کم بیش از 5 سال سابقه مدیریت اجرایی در دانشگاه داشته‌اند. انتخاب نمونه به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است؛ درنهایت 25 نفر در پژوهش مشارکت نمودند. کدگذاری داده‌ها با استفاده از نظریه داده بنیاد در سه مرحله به اجرا درآمد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد 381 مفهوم اولیه (کد باز)، 117 کد محوری و 15 کد انتخابی (بعد) استخراج شده است. ابعاد به‌دست‌آمده از مسئله شامل 2 الگو می‌باشد الگوی اول شامل 10 مقوله انتخابی در حیطه آسیب‌شناسی آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت‌علمی در حوزه علوم انسانی و چالش‌های آن بوده است و الگوی دوم با محوریت ارائه راهکارهای اصلاح آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت‌علمی شامل 5 مقوله انتخابی بوده است.
نتیجه‌گیری: از تحلیل وضعیت موجود آیین‌نامه ارتقاء چنین برمی‌آید که یکسان‌نگری به آیین‌نامه ارتقاء و چیرگی رویکرد کمّی و بوروکراتیک از عمده نقاط ضعف این آیین‌نامه به شمار می‌رود؛ لذا به دلیل وجود حوزه‌های مختلف علوم، اصلاح و بازنگری در محتوای کنونی آیین‌نامه ارتقاء نمی‌تواند اثربخشی لازم را برای حوزۀ علوم انسانی در مقایسه با سایر حوزهها (به‌ویژه علوم پایه و مهندسی) در دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی در جهت پاسخ به نیازهای جامعه داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تدوین آیین‌نامه‌های متفاوت و متناسب با حوزه‌های مختلف علوم موردتوجه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1024 kb]   (368 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/29 | پذیرش: 1403/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.