دوره 15، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 37-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davarpanah S H, Hoveida R, Yousof Boroujerdi R. Interpretative-Structural Analysis of Academic Misbehavior Indicators in Iranian Higher Education: A Mixed-Methods Study. ihej 2023; 15 (1) : 2
URL: http://ihej.ir/article-1-1992-fa.html
داورپناه سید هدایت اله، هویدا رضا، یوسف بروجردی راضیه. تحلیل ساختاری- تفسیری نشانگرهای کژرفتاری ‌های دانشگاهی در آموزش عالی ایران: یک مطالعه آمیخته. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (1) :17-37

URL: http://ihej.ir/article-1-1992-fa.html


1- استادیار مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.davarpanah@edu.ui.ac.ir
2- دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2190 مشاهده)
هدف: دانشگاه­ یکی از ارکان اساسی و تعیین‌کننده پیشرفت و توسعه هر کشوری است. یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که سلامت این رکن تأثیرگذار را به خطر می­اندازد، پدیده­ی مخرب کژرفتاری است. جهت پیش­گیری و کاهش اثرات این معضل که گریبان گیر آموزش عالی کشور شده است پیش از هر چیز باید نشانگرهای کژرفتاری  مشخص شوند. هدف این پژوهش، تحلیل ساختاری-تفسیری نشانگرهای کژرفتاری  در آموزش عالی ایران است.
روش: پژوهش حاضر یک تحقیق آمیخته- متوالی اکتشافی است که داده‌های آن طی دو مرحله (کیفی، کمی) جمع‌آوری شده است. در مرحله اول (کیفی) گردآوری اطلاعات از دو روش مصاحبه بدون ساختار با صاحب‌نظران و تحلیل سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های صاحب‌نظران انجام شد. در گام اول با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند- گلوله برفی و معیار «اشباع نظری» با 17 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی مصاحبه بدون ساختار انجام گرفت. در گام دوم 12 سخنرانی و مصاحبه صاحب‌نظران در رسانه‌های مختلف به‌صورت هدفمند انتخاب و همانند مصاحبه‌ها به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در مرحله دوم (کمی) به‌منظور گردآوری داده‌ها پرسشنامه تدوین‌شده در اختیار گروه کانونی متشکل از 8 نفر از اعضای هیئت‌علمی قرار داده شد. جهت تعیین ارتباط بین نشانگرها و دستیابی به الگوی ساختاری تفسیری آن از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، نشانگرهای کژرفتاری  در سیستم آموزش عالی به ترتیب اولویت عبارت‌اند از: مدرک فروشی، قلدری در آموزش عالی استثمار و برده‌داری علمی، تیم سازی منفی، پارتی‌بازی و رفیق‌بازی، تقلب و سرقت علمی، شکل‌گیری بنگاه‌های فروش تولیدات علمی، جامعه‌پذیری فاسد و هویت‌یابی کاذب.
نتایج: در پژوهش حاضر با رویکرد ساختاری-تفسیری نشانگرهای کژرفتاری  در نظام آموزش عالی ایران در پنج سطح اولویت‌بندی شدند. به‌طوری‌که در سطح یک نشانگر «هویت‌یابی کاذب» به‌عنوان تأثیرپذیرترین نشانگر و در سطح پنج سه نشانگر «مدرک فروشی»، «قلدری در آموزش عالی» و «استثمار علمی» به‌عنوان تأثیرگذارترین سطح قرار گرفتند. به‌طورکلی نتایج پژوهش با شناسایی نشانگرها و اولویت­بندی آن‌ها، امکان درک بهتر موضوع و اتخاذ اقدامات مناسب در راستای جلوگیری و کاهش کژرفتاری ‌های دانشگاهی را فراهم آورده است.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 891 kb]   (717 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/11 | پذیرش: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.