Rabbani Khah F, Khorsandi Taskoh A, Tehranchi M M, Ghiasi Nodoohan S, Elyasi M. Explaining the Dimensions and Components of Academic Governance. ihej 2024; 15 (3) :91-113
URL:
http://ihej.ir/article-1-1989-fa.html
ربانی خواه فهیمه، خورسندی طاسکوه علی، طهرانچی محمد مهدی، غیاثی ندوشن سعید، الیاسی مهدی. تبیین ابعاد و مؤلفههای حکمرانی آکادمیک. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :91-113
URL: http://ihej.ir/article-1-1989-fa.html
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، f_rabbani@yahoo.com
2- دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- استاد گروه فیزیک، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
5- دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (1281 مشاهده)
هدف: امروزه دانشگاهها از جایگاه ویژهای در جوامع برخوردار هستند و بهعنوان یکی از بازیگران اصلی هرم قدرت نقش کلیدی در توسعه جوامع ایفا میکنند. محوریت دانشگاه در جامعه کنونی بهواسطه نقش مستقیم دانشگاه در تولید دانش جدید حاصل شده است چرا که تولید دانش، جایگزین داراییهای سرمایهای و عنصر اصلی رشد اقتصادی شده است. طبق مطالعات اخیر، حکمرانی دانشگاه امری مهم، بنیادی و یک عنصر کلیدی در روند اصلاحات آموزش عالی در سراسر جهان موردتوجه قرار گرفته است. فهم مؤلفهها و شاخصهای حکمرانی آکادمیک مستلزم پژوهشهای گسترده است تا بتوان از نتایج آن برای سیاستگذاری در آموزش عالی ایران بهره گرفت. این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجامشده در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفههای حکمرانی آکادمیک در آموزش عالی صورت گرفته است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی از نوع فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل منابع معتبر علمی منتشرشده در بازه زمانی 2000 تا 2023 میباشد که از پایگاههای علمی داخلی و بینالمللیNoormags ،Magiran ، SID ، Scopus ، Science Direct ، Google scholar, Taylor & Francis و پایگاه نشریات با دسترسی آزاد گردآوری شده است. در این پژوهش از روش هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده شد؛ بنابراین، از میان منابع موردنظر با راهبرد جستجوی هدفمند، با مقایسه عنوان، چکیده، روش و یافتههای پژوهش مرحلهبهمرحله تعداد 48 مقاله از دایره مطالعاتی حذف شد و در نهایت 45 منبع مبنای کدگذاری و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مؤلفههای حکمرانی آکادمیک در 77 کد، 16 مؤلفه و 9 بعد طبقهبندی شدند. ابعاد اصلی شامل: استقلالگرایی، چارچوبگرایی، جامعهگرایی، شمولگرایی، هدایتگری، آیندهگرایی، فرهنگگرایی، کیفیتمحوری و دانشمحوری است.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش در قالب ابعاد و مؤلفههای حکمرانی آکادمیک در آموزش عالی ایران میتواند بهعنوان یک منبع ارزشمند در تدوین، توسعه و اجرای سیاستهای حکمرانی در دانشگاههای ایران توسط سیاستگذاران آموزش عالی مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، از مدل ارائهشده میتوان بهعنوان مبنایی برای ارزیابی و بهبود شیوههای حکمرانی آکادمیک در دانشگاههای ایران و نقشه راهی برای تغییر، تحول و توسعه دانشگاهها بهره گرفت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/20 | پذیرش: 1403/4/4