[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 104-80 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی کاربرد فناوری‌ها در برنامه‌های مراکز بالندگی هیئت‌علمی ده دانشگاه برتر دنیا
عاطفه غلامی1، احمدرضا نصر2، اعظم اسفیجانی3
1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران
2- استاد گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، arnasr@edu.ui.ac.ir
3- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (424 مشاهده)
مسئله و هدف: توسعه توانمندی‌های اعضای هیئت‌علمی در قالب برنامه‌های سازمان‌یافته در مراکز توسعه اعضای هیئت‌علمی صورت می‌گیرد. این مراکز که در کشورهای خارجی فراگیر هستند، انواع خدمات توانمندسازی در بسترهای حضوری و مجازی ارائه می‌دهند. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت برنامه‌های مراکز توسعه توانمندی‌های اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌های منتخب کشورهای خارجی و سپس مقایسه میزان کاربست فناوری‌ها در این برنامه‌ها است.
روش­شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی، با روش مطالعه تطبیقی از نوع بردی بوده است. بر این اساس، ده دانشگاه برتر خارجی بر اساس رتبه‌بندی تایمز سال ۲۰۲۱ به‌صورت هدفمند انتخاب شد و در دو بستر حضوری و مجازی مورد مقایسه قرار گرفت. داده‌های مطالعه از اطلاعات مندرج در تارنمای مراکز توسعه منتخب جمع‌آوری شده است.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد انواع برنامه‌های توانمندسازی وابسته به کارکردی که برای آن‌ها متصور است و همچنین متأثر از عناصری مانند زمان، مکان، محتوا و تعامل در هر یک از بسترهای حضوری یا مجازی و یا به‌صورت ترکیب دو بستر اجرا می‌شوند. به‌طورکلی برنامه‌های آموزش عمومی در هر دو بستر، پشتیبانی فردی، پشتیبانی مالی و ارزیابی آموزش در بستر حضوری، اشتراک‌گذاری جمعی، ارائه منابع آموزشی و منابع فناوری در بستر مجازی، پرکاربردتر هستند.
نتیجه­گیری: درنهایت دانشگاه‌های خارجی روند رو به رشدی را برای اضافه کردن برنامه‌های توانمندسازی به بستر فناوری در پیش‌گرفته‌اند؛ بااین‌حال این روند تدریجی و متناسب با کارکردهای ذاتی هر یک از انواع برنامه‌ها متفاوت خواهد بود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، مطالعه تطبیقی، فناوری، مرکز بالندگی هیئت‌علمی
متن کامل [PDF 889 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/18 | پذیرش: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholami A, Nasr Esfahani A, Esfijani A. A comparative study of the the use of technologies in programs of faculty development centers in the top ten universities of the world. ihej 2023; 14 (4) :80-104
URL: http://ihej.ir/article-1-1930-fa.html

غلامی عاطفه، نصر احمدرضا، اسفیجانی اعظم. مطالعه تطبیقی کاربرد فناوری‌ها در برنامه‌های مراکز بالندگی هیئت‌علمی ده دانشگاه برتر دنیا. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (4) :80-104

URL: http://ihej.ir/article-1-1930-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570