1- مدرس دانشگاه فرهنگیان استان البرز ، ایران ، h.garmaby@yahoo.com 2- مدرس دانشگاه فرهنگیان استان البرز
چکیده: (760 مشاهده)
پژوهش حاضر یک مطالعه طولی درباره ادراکات و برداشتهای دانشجو معلمان از مؤلفههای نظام آموزشی تربیتمعلم ایران و حرفه معلمی در طول تحصیل است. برای انجام این مطالعه طولی از روش پدیدارشناسی استفاده شده و گردآوری اطلاعات در دو بازه زمانی بدو ورود دانشجویان و حین دانشآموختگی آنان انجام شده است. جامعه پژوهشی دانشجو معلمان ورودی 1395 پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان بوده که نمونهای تصادفی به تعداد 22 نفر در شروع پژوهش انتخاب و با شیوه پانلی از همان نمونه به تعداد 18 نفر در حین دانشآموختگی در گردآوری اطلاعات همکاری نمودند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه سازمانیافته بوده و اعتباریابی از طریق بازگرداندن یافتهها به مشارکتکنندگان و انجام اصلاحات ضروری صورت پذیرفته است. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نگرش بدو ورود دانشجویان و نگرش حین دانشآموختگی آنان نسبت به عناصر دانشجو، برنامه درسی، برنامه درسی غیررسمی (فرهنگی اجتماعی)، تجهیزات و فناوری، سرای دانشجویی و رفاهی، حرفه معلمی و مسائل و مشکلات دانشجویی تفاوت وجود دارد و نگرش آنان تغییر پیدا کرده است. لیکن در عنصر کارکنان، تحقق انتظارات تا حد زیادی انجام و در عنصر استاد (آموزشگر) میزان تحقق انتظارات در حد متوسط است. علاوه بر وجود تفاوت بین تصورات اولیه و ادراکات پس از تجربه زیسته، مضامین و مقولههای استخراجی از برخی تغییرات در نگرش دانشجو معلمان نیز قابلتوجه بوده و پرداختن به آنها در تصمیمگیری و برنامهریزیهای مختلف نظام آموزشی تربیتمعلم ایران ضروری به نظر میرسد.
garmabi H, sadin A. Longitudinal (panel) study of student teachers' attitudes towards the elements of the teacher training system in Farhangian University. ihej 2023; 14 (2) :57-77 URL: http://ihej.ir/article-1-1890-fa.html
گرمابی حسنعلی، سادین علی اکبر. مطالعه طولی (پانلی) نگرش دانشجو معلمان نسبت به عناصر نظام آموزشی تربیتمعلم در دانشگاه فرهنگیان. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (2) :57-77