garmabi H, sadin A. Longitudinal (panel) study of student teachers' attitudes towards the elements of the teacher training system in Farhangian University. ihej 2023; 14 (2) :57-77
URL:
http://ihej.ir/article-1-1890-fa.html
گرمابی حسنعلی، سادین علی اکبر. مطالعه طولی (پانلی) نگرش دانشجو معلمان نسبت به عناصر نظام آموزشی تربیتمعلم در دانشگاه فرهنگیان. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (2) :57-77
URL: http://ihej.ir/article-1-1890-fa.html
1- مدرس دانشگاه فرهنگیان استان البرز ، ایران ، h.garmaby@yahoo.com
2- مدرس دانشگاه فرهنگیان استان البرز
چکیده: (1980 مشاهده)
پژوهش حاضر یک مطالعه طولی درباره ادراکات و برداشتهای دانشجو معلمان از مؤلفههای نظام آموزشی تربیتمعلم ایران و حرفه معلمی در طول تحصیل است. برای انجام این مطالعه طولی از روش پدیدارشناسی استفاده شده و گردآوری اطلاعات در دو بازه زمانی بدو ورود دانشجویان و حین دانشآموختگی آنان انجام شده است. جامعه پژوهشی دانشجو معلمان ورودی 1395 پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان بوده که نمونهای تصادفی به تعداد 22 نفر در شروع پژوهش انتخاب و با شیوه پانلی از همان نمونه به تعداد 18 نفر در حین دانشآموختگی در گردآوری اطلاعات همکاری نمودند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه سازمانیافته بوده و اعتباریابی از طریق بازگرداندن یافتهها به مشارکتکنندگان و انجام اصلاحات ضروری صورت پذیرفته است. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نگرش بدو ورود دانشجویان و نگرش حین دانشآموختگی آنان نسبت به عناصر دانشجو، برنامه درسی، برنامه درسی غیررسمی (فرهنگی اجتماعی)، تجهیزات و فناوری، سرای دانشجویی و رفاهی، حرفه معلمی و مسائل و مشکلات دانشجویی تفاوت وجود دارد و نگرش آنان تغییر پیدا کرده است. لیکن در عنصر کارکنان، تحقق انتظارات تا حد زیادی انجام و در عنصر استاد (آموزشگر) میزان تحقق انتظارات در حد متوسط است. علاوه بر وجود تفاوت بین تصورات اولیه و ادراکات پس از تجربه زیسته، مضامین و مقولههای استخراجی از برخی تغییرات در نگرش دانشجو معلمان نیز قابلتوجه بوده و پرداختن به آنها در تصمیمگیری و برنامهریزیهای مختلف نظام آموزشی تربیتمعلم ایران ضروری به نظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/11 | پذیرش: 1401/11/22