دوره 13، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 64-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirahmadi K, Khorasani A, nazarpour M, Shams mourkani G. Pathology of Human Resource Staffing System in Higher Education: Codification and Validation of a Model. ihej 2021; 13 (4) :39-64
URL: http://ihej.ir/article-1-1851-fa.html
میراحمدی خالد، خراسانی اباصلت، نظرپور محمدتقی، شمس مورکانی غلامرضا. آسیب‌شناسی نظام تأمین منابع انسانی در آموزش عالی: تدوین و اعتبارسنجی یک الگو. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (4) :39-64

URL: http://ihej.ir/article-1-1851-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، mirahmadikhaled@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2464 مشاهده)
نظام آموزش عالی به­عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان هر جامعه برای توسعه و پیشرفت شناخته می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، آسیب­شناسی نظام تأمین منابع انسانی در آموزش عالی و تدوین و اعتباریابی الگویی برای آن بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه­ای و از نظر شیوه­ گردآوری داده­ها، ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع الگوسازی بوده که با استفاده از روش همسوسازی داده­های چندگانه در سه مرحله، چارچوب نظری اولیه تدوین و در قالب یک الگو اعتباریابی شد. برای شناسایی آسیب­ها، در مرحله اول با استفاده از روش مضمونیانی 15 مطالعه صورت گرفته در این حوزه در پایگاه­های علمی معتبر با رویکرد هدفمند و با بهره از مراحل پنج‌گانه آرکسی و اومالی (2005) بررسی و تحلیل گردید. در مرحله دوم با بهره­گیری از مطالعه موردی کیفی، دیدگاه­ها و تجارب 12 نفر از خبرگان، مدیران و کارشناسان با رویکرد هدفمند و معیار اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمه­ساختمند مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، داده­ها تحلیل شدند. در مرحله سوم با استفاده از روش پیمایشی، ابعاد و مؤلفه­های استخراج شده از طریق پرسشنامه محقق ساخته از دیدگاه 98 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی دانشگاه­های دولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهران بر اساس روش نمونه­­گیری طبقه­ای نسبی بررسی شد. جهت تحلیل داده­های به دست آمده، برای اعتباریابی چهارچوب تدوین‌شده از تحلیل حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم­افزار اسمارت. پی. ال. اس استفاده شد. در نتیجه کدگذاری داده­های حاصل از تحلیل اسناد و مصاحبه 213 کد، 33 مؤلفه و 14 بعد؛ طراحی و تجزیه‌وتحلیل مشاغل، برنامه­ریزی نیروی انسانی، کارمندیابی، انتخاب، انتصاب، آشناسازی و آگاهی­بخشی، فناوری، سیستمی، ساختار و منابع، قوانین و مقررات استقلال دانشگاهی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استخراج شد. متغیرهای برنامه­ریزی منابع انسانی، انتخاب منابع انسانی و طراحی و تجزیه‌وتحلیل مشاغل به ترتیب (با ضریب تعیین 83/0، 79/0، 79/0) بیشترین تبیین و عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به ترتیب (با ضریب تعیین، 41/0، 49/0، 51/0) کمترین تبیین را از الگوی استخراج شده نشان دادند. الگوی تدوین‌شده می­تواند چهارچوب مناسبی برای بررسی، آسیب­شناسی و بهبود نظام تأمین منابع انسانی دانشگاه­ها توسط نهادهای عالی سیاست‌گذاری در آموزش عالی کشور باشد.
 
متن کامل [PDF 647 kb]   (1617 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/28 | پذیرش: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.