دوره 13، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 85-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghparast F, Kashefiyeh H, Karimi S. The role of the physical elements of the study hall in the quality of study based on students' behavioral patterns (a case study of the central study hall of Koi Baradaran Dormitory of University of Tehran). ihej 2021; 13 (4) :65-85
URL: http://ihej.ir/article-1-1767-fa.html
حق پرست فرزین، کاشفیه حمید، کریمی هریس سمیه. نقش عناصر کالبدی سالن مطالعه در کیفیت مطالعه بر اساس الگوهای رفتاری دانشجویان (نمونه موردی: سالن مطالعه مرکزی خوابگاه کوی برادران دانشگاه تهران). آموزش عالی ایران. 1400; 13 (4) :65-85

URL: http://ihej.ir/article-1-1767-fa.html


1- دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2- دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، Kashefiyeh_h@yahoo.com
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (2498 مشاهده)
مسأله و هدف: میزان مطالعه در بین یک ملت بیانگر ارزش­های والای انسانی و میزان توسعه فرهنگی آن ملت است. سالن های مطالعه در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردارند. پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی نقش عناصر کالبدی سالن مطالعه بر کیفیت مطالعه کاربران و طراحی سالن های مطالعه خوابگاهی بر اساس الگوهای رفتاری کاربران (دانشجویان) صورت پذیرفته است.
روش شناسی: پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی محسوب شده و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده­است. روش انجام پژوهش بر اساس مطالعه اسنادی، کتابخانه‌ای و مطالعه میدانی بوده ­است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشگاه تهران مراجعه شد؛ که در این ‌بین تعداد کل جامعه مورد مطالعه این پژوهش 3547 نفر برآورد گردید که در طول یک ماه از این کتابخانه استفاده نمودند. از میان مراجعه­کنندگان، تعداد 352 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون هم‌بستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد که از بین 11 متغیر مورد بررسی، به جز متغیرهای کارکرد ستون‌ها، نظم عملکردی واحدها و اجزای سالن مطالعه و تنوع در فرم‌های داخلی و خارجی، سایر متغیرها شامل تردد، صدا، نظام میزها و صندلی‌ها، بازشوها، نور، فضاهای خصوصی و نیمه‌خصوصی و دید به ترتیب متغیرهایی بودند که بیشترین سهم را در میزان تغییرات متغیر وابسته (کیفیت مطالعه) داشتند. در نهایت اینکه بر اساس بتای استاندارد شده، هفت متغیر توانایی تبیین 82 درصد از تغییرات واریانس مربوط به افت کیفیت مطالعه ناشی از عدم طراحی مناسب عناصر سازنده کتابخانه را تبیین می‌نمایند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می­دهد که مشخصات سازه­ای و معماری سالن مطالعه مرکزی کوی خوابگاه دانشگاه تهران متناسب با نیازهای دانشجویان نبوده و نیازمند بازطراحی و ایجاد تغییراتی بر اساس الگوهای رفتاری کاربران است.
 
متن کامل [PDF 665 kb]   (461 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/6 | پذیرش: 1401/2/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.