دوره 13، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 61-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasrollahinia F. A comparative study of the country's higher education Organizing based on the spatial planning approach: Case study: Development Programs in Iran: Pre and Post Revolution. ihej 2021; 13 (1) :21-61
URL: http://ihej.ir/article-1-1605-fa.html
نصراللهی نیا فاطمه، گرائی نژاد غلامرضا، یمنی دوزی سرخابی محمد. بررسی مقایسه‌ای ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین موردمطالعه: برنامه‌های توسعه قبل و بعد از انقلاب. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (1) :21-61

URL: http://ihej.ir/article-1-1605-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، fatemehnasrollahinia@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2421 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه­ ای سیاست­ های اثرگذار از منظر آمایش آموزش عالی در مستندات برنامه­ های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، انجام شده است؛ به این منظور مستندات برنامه­های توسعه قبل و بعد از انقلاب طی سال­های 1327 تا 1396( یازده برنامه توسعه)، موردبررسی مقایسه­ای قرار گرفت و محتوای آن­ها از منظر جایگاه و دستاوردشان در جریان ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین، بررسی شد؛ روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و از نوع مقایسه­ای است. مسئله اصلی پژوهش این‌گونه مطرح شد که شباهت­ها و تفاوت­های "آمایش آموزش عالی" در برنامه­های توسعه قبل و بعد از انقلاب چه بوده است؟ طبق یافته­  های این پژوهش، ساماندهی آموزش عالی با «تأکید بر آمایش سرزمین» در برنامه­های توسعه قبل و بعد از انقلاب در هفت مقوله مطالعات و برنامه­ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، مدیریت آموزش عالی، ارزیابی کیفیت آموزش عالی، همکاری­های ملی و بین­المللی و تولیدات علم و فناوری هم‌راستا با یکدیگر و همچنین در پنج مقوله از آن­ها  مطالعات و برنامه ­ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، همکاری­های ملی و بین­المللی و تولیدات علم و فناوری، دارای تفاوت­  بوده­ اند.
متن کامل [PDF 637 kb]   (814 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.