[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
    جلد 12 شماره 2 صفحات 46-23 برگشت به فهرست نسخه ها
    تجربیات زیسته‌ی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی
    مختار ذاکری
    اموزش عالی ، mokhtarzakeri365@gmail.com
    چکیده:   (3757 مشاهده)
    هدف این مطالعه، بررسی تجربیات زیسته‌ی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد توصیفی-تفسیری و جامعه‌ی پژوهش شامل دانشجومعلمان رشته‌ی علوم تربیتی است. پانزده نفر از دانشجومعلمان با بهره‌گیری از نمونه‌گیری هدفمند و رعایت اصل اشباع‌شدگی و حداکثر تنوع به‌عنوان نمونه‌ی پژوهشی انتخاب شدند. پژوهش‌گر به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از روش مصاحبه‌ی عمیق و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل استقرایی مبتنی بر نظام کدگذاری بهره برده است. در این پژوهش به‌منظور پایایی و اعتبایابی سؤالات مصاحبه و یافته‌های پژوهش از روش دلفی، ضریب توافق نمره گذاران و ارجاع نتایج به مشارکت‌کنندگان و روش مسیر ممیزی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد، شش مقوله‌ی آسیب‌های حوزه‌ی برنامه‌ریزی، محتوایی، کاربرد، روان‌شناختی، آموزشی و زیرساختی، ایجادکننده‌ی آسیب‌های برنامه‌ی درسی علوم تربیتی هستند. ناهمسانی‌هایی بین برنامه‌ی قصدشده و عملیاتی به چشم می‌آید. برنامه‌ی پنهان، حاکم بر آموزش‌های دانشگاه هست. از متخصصان حوزه‌ی برنامه‌ریزی در تدوین برنامه‌ی درسی به نحو احسن استفاده نشده است؛ واحدهای درسی مرتبط با حوزه روابط انسانی در سازمان‌های آموزشی در برنامه‌ی درسی دیده نمی‌شود؛ انعطاف برنامه، کم و تمرکزگرایی حاکم است؛ چهار مقوله‌ی کلیدی شامل کاربردی‌کردن محتوا و جریان آموزش، کیفیت‌بخشی به جریان یاددهی‌یادگیری، ارزشیابی میزان تحقق همه‌جانبه‌ی اهداف برنامه‌ی درسی و بازسازی برنامه‌ی درسی، راهکارهای بهبود برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی هستند. لازم هست، واحدهای بدون کاربرد حذف شده، روش‌های آموزشی درجهت پوشش دادن نیازها و اهداف برنامه افزوده شود و بین دروس تئوری و عملی تناسب ایجاد گردد. کیفی و تخصصی‌سازی برنامه‌ی درسی در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.
    واژه‌های کلیدی: برنامه‌ی درسی، برنامه‌ی درسی علوم تربیتی، تجربیات زیست شده
    متن کامل [PDF 631 kb]   (874 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1400/1/16
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    zakeri M. Life Experiences of Student-Teachers from the Curriculum of Educational Sciences Field at Farhangian University. ihej 2020; 12 (2) :23-46
    URL: http://ihej.ir/article-1-1535-fa.html

    ذاکری مختار. تجربیات زیسته‌ی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (2) :23-46

    URL: http://ihej.ir/article-1-1535-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645