Mojtabazadeh M, Yamani Dozi Sorkhabi M, Farasatkhah M. Comparing the Past and Existing Situation with the Optimal Situation of Accreditation in Iran's Higher Education. ihej 2023; 15 (1) : 5
URL:
http://ihej.ir/article-1-1509-fa.html
مجتبی زاده محمد، یمنی دوزی سرخابی محمد، فراستخواه مقصود. مقایسه وضعیت گذشته و موجود اعتبارسنجی با وضعیت مطلوب در آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (1) :80-103
URL: http://ihej.ir/article-1-1509-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، m.mojtabazadeh@yahoo.com
2- استاد گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استاد گروه برنامهریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده: (3198 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت گذشته و موجود اعتبارسنجی در نظام آموزش عالی ایران بر اساس الگوی بومی از اعتبارسنجی؛ و نیز تحلیل تطبیقی آن با الگوی مرجع به عنوان وضعیت مطلوب انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی؛ و از نظر ماهیت دادهها، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 3 گروه اساتید آموزش عالی، کارشناسان حوزه آموزش عالی و دانشجویان دکتری آموزش عالی بود. به این ترتیب، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و تعیین حجم نمونه بر اساس جدول کریسی و مورگان (1970)، 92 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه وضعیت گذشته و موجود اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران، همچنین، پرسشنامه وضعیت مطلوب اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از فنون آمار استنباطی شامل آزمون کلوموگرف- اسمیرنوف، آزمون t تک نمونهای، آزمون t گروههای همبسته، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، تحلیل کوواریانس، مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی به نام آزمون توکی بهره گرفته شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، وضعیت گذشته و موجود اعتبارسنجی آموزش عالی نامطلوب بوده و با وضعیت مطلوب، تفاوت، فاصله و عدم همبستگی دارد. همچنین، بین دیدگاه خبرگان علمی، راجع به وضعیت گذشته، موجود و مطلوب تفاوت معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که، بین وضعیت گذشته و موجود اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و وضعیت مطلوب، شکاف عمیق وجود دارد.
شمارهی مقاله: 5
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/4 | پذیرش: 1402/9/10