1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، Dr.peyman.ymz@Gmail.com 2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده: (2527 مشاهده)
این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان و بررسی وضعیت موجود از دیدگاه ذینفعان انجامشده است. رویکرد این پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی خبرگان دانشگاه صنعتی ارومیه بوده که دادههای مصاحبه در نفر نوزدهم به اشباع رسیده و در مرحله کمی شامل اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ارومیه به تعداد 646 نفر بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 298 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات درروش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده و درروش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در رویکرد کیفی از فن کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در رویکرد کمی از آزمونهای t و تحلیل عاملی با نرمافزارهای spss و Lisrel صورت گرفت. نتایج پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشبنیان، میتوانند در قالب 7 مقوله عوامل حمایتی، انگیزشی، شغلی، محیطی، آموزشی، ساختاری و زمینهای قرار بگیرند. یافتههای مرحله کمی نشان داد که در بین عوامل گرایش به کارآفرینی دانشبنیان بیشترین اثر توسط عوامل انگیزشی ایجاد گردیده و عوامل زمینهای و عوامل محیطی دارای وضعیت مطلوب، عوامل آموزشی و ساختاری دارای وضعیت متوسط و نهایتاً عوامل حمایتی، انگیزشی و شغلی دارای وضعیت نامطلوبی بودند.
yarmohammadzadeh P, mahdion R, beikzadeh S. Identifying the factors affecting the tendency of graduate professors and students to knowledge-based entrepreneurship from the perspective of experts.. ihej 2021; 12 (4) :128-154 URL: http://ihej.ir/article-1-1440-fa.html
یارمحمدزاده پیمان، مهدیون روح الله، بیک زاده ثریا. شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (4) :128-154