دوره 13، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 99-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshnam M. Phenomenology of Place in Student's Life-World of Tehran University. ihej 2021; 13 (1) :62-99
URL: http://ihej.ir/article-1-1368-fa.html
خوشنام مژگان. پدیدارشناسی مکان در زیست جهان دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران). آموزش عالی ایران. 1400; 13 (1) :62-99

URL: http://ihej.ir/article-1-1368-fa.html


مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ، m.khoshnam.p85@gmail.com
چکیده:   (2296 مشاهده)
زیست جهان دانشجویان، به عنوان قشری که در آینده گروههای مرجع جامعه خواهند بود، با تمام پیچیدگی­ها و ابعاد و عناصر و جزئیات می­بایست مورد پژوهش و توصیف عمیق قرار گیرد. بنابراین مکان تعاملات غیررسمی دانشجویان به­عنوان بخشی از این زیست جهان دارای اهمیت است که در این پژوهش به آن توجه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، توصیف عمیق ادراک ذهنی دانشجویان از مکان­های تعاملات غیررسمی خود است. برای دستیابی به معنای ذهنی دانشجویان از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. برای این منظور با 21 دانشجوی دانشگاه تهران از دانشکده­های مختلف مصاحبه عمیق پدیدارشناسی انجام شد. در پدیدارشناسی توصیفی، آنچه که به عنوان روش تحلیل توصیه می­شود، روش استویک-کولایزی- کین است. دانشجویان به معانی ذهنی گوناگونی از جمله احساس امنیت، آزادی و راحتی، پویایی و تعامل راحت میان دختر و پسر و رشته­های گوناگون، بقای دوستی، اتلاف وقت و بی­هدفی، افزایش دایره دوستان و همچنین احتراز از سیستم رسمی و نظارت آن بر جمع­های دوستانه و تعاملات خود در درون دانشگاه اشاره می­کنند. دانشجویان به دنبال دگر­مکان­ها و مکان­های سوم بعنوان مکان­هایی که بیرون از سیستم­های برنامه درسی رسمی و یا ماشین­های سیاسی به آن می­پیوندند، هستند. بدین معنا که از مکان­های شناخته شده دانشگاه که هنجارها و قواعدی برای آنها تعریف شده است عبور کرده و مکان­های جدیدی مناسب با زیست خود و نیازها و ترجیحات خود و دوستانشان انتخاب و در آن مکان به تعاملات خود می­پردازند. به نظر می رسد حضور دانشجویان در مکان­ها و ایجاد پاتوق­های دوستانه تمام ویژگی­های مکان سوم را دارد. از جمله اینکه آنها با میل خود به این مکان­ها رفت و آمد می­کنند، هیچ یک نقش میزبان را ایفا نکرده و همگی احساس آسایش و راحتی دارند. مکان سوم به توسعه شبکه اجتماعی آنها و ایجاد دوستی­های جدید در دانشجویان کمک می­کند. مکالمه و گفتگوی مفرح و سرگرم­کننده مهم­ترین وجه تمایز مکان سوم از دیگر مکان­هاست. پاتوق­های دانشجویان همانند دیگر مکان­های سوم، دسترسی­پذیر هستند و همانطور که ادراکات ذهنی دانشجویان نشان داد در­ دسترس بودن یکی از مهم­ترین ویژگی­های مورد نظر دانشجویان برای ایجاد دورهمی­های دوستانه است. یکی از ویژگی­های مکان سوم سرزندگی است، دانشجویان در جمع­های دوستانه خود در درون و یا بیرون از دانشگاه بدنبال گذراندن اوقات خوش و گفت­و­شنود و خنده و سرگرمی هستند.
متن کامل [PDF 538 kb]   (815 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/8 | پذیرش: 1401/1/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.