Taghizade S, Abdullahi H. Benchmarking Professional Ethics Documents at Universities; Providing the Pattern and Solutions. ihej 2020; 12 (1) :139-156
URL:
http://ihej.ir/article-1-1255-fa.html
1- دانشگاه علامه ، saide.taghizade@yahoo.com
2- دانشگاه علامه
چکیده: (3960 مشاهده)
هدف این مقاله بهینه کاوی تجارب موفق (ملی و بینالمللی) در حوزه مستندات اخلاق حرفهای دانشگاهها و ارائه راهکارهایی بهمنظور بهبود آن بود. جامعه پژوهش حاضر مشتمل بر 100 دانشگاه برتر جهان (بر اساس رتبهبندی رتبهبندیهای معتبر شانگهای) و 539 دانشگاه ایران است که موردمطالعه قرارگرفتهاند و از این تعداد 59 دانشگاه ایران و 100 دانشگاه خارج از کشور واجد مستندات حوزه اخلاق حرفهای بودند؛ بنابراین روش نمونهگیری این پژوهش بهصورت تمام شماری بود. این پژوهش کیفی است و از روشهای مطالعات اسنادی و کتابخانهای و بهینه کاوی تجارب موفق ملی و بینالمللی بهره برده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در حال حاضر در دانشگاههای ایران و حتی دانشگاههای برتر جهان بیشتر به عهدنامه اخلاقی توجه میشود و منشور اخلاقی مورد غفلت قرارگرفته است. درواقع دانشگاههایی هم که دارای مستندات حوزه اخلاق حرفهای هستند، وحدت رویه خاصی در بیان محتوای آن ندارند. از دیگر سو، یافتهها حاکی از آن است که سند جامع اخلاقی در دانشگاهها باعث وحدت رویه در پیادهسازی اخلاقیات در دانشگاهها میشود که این امر موجب مدیریت و تعامل بهتر و کاراتر و در کل پیادهسازی بهتر اخلاق حرفهای در دانشگاهها میشود؛ بنابراین لازم است که روسا و مدیران دانشگاهها توجه بیشتری نسبت به تدوین سند جامع اخلاقی برای دانشگاهها داشته باشند. درنهایت بر اساس مطالعه مبانی نظری، پیشینه پژوهش و بهینه کاوی تجارب موفق ملی و بینالمللی راهکارهایی بهمنظور تدوین و ارتقای مستندات حوزه اخلاق حرفهای دانشگاهها ارائه شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/15 | پذیرش: 1399/10/20