دوره 10، شماره 1 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 131-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شمشیری بابک، سلیمی قاسم، سنگی فروغ. معیارهای ارتقاء اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی از منظر تجارب دانشگاه‌ های معتبر دنیا و تجارب اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز پژوهشی ترکیبی . آموزش عالی ایران. 1397; 10 (1) :99-131

URL: http://ihej.ir/article-1-1197-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (5031 مشاهده)
این پژوهش با هدف مطالعه معیارها و فرآیندهای ارتقاء اعضای هیات علمی در حوزه علوم انسانی از منظر مطالعات جهانی و هم راستاسازی مطالعات با تجارب اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز و تدوین و اعتباریابی الگوی مرتبط انجام شد. پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی به مطالعه ادبیات پژوهش و اسناد و مدارک و بررسی قوانین دانشگاه‏ های مختلف جهان پرداختیم. با انجام مصاحبه گروهی در گروه های کانونی با اعضاء هیأت علمی، به شناسایی مولفه ‏های تاثیرگذار بر ارتقاء اعضای هیأت علمی حوزه علوم انسانی در دانشگاه شیراز پرداختیم. در این مرحله جهت تحلیل داده ‏ها از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد. در بخش کمی به ارائه یافته ‏های توصیفی پژوهش، روایی و پایایی ابزار و تبیین مولفه ‏های اثرگذار پرداختیم. حجم جامعه 210 نفر اعضای هیأت علمی دانشکده ‏های علوم انسانی بود و با استفاده از جدول مورگان و محاسبه فرمول کوکران تعداد 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از روش نمونه ‏گیری تصادفی استفاده شد و تعداد 94 پرسشنامه تکمیل شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود این پرسشنامه در دو بخش ملاک های مطرح شده در دانشگاه های برتر با 43 گویه و ملاک‏ های برگرفته از جلسات مصاحبه با 41 گویه تنظیم گردید. با استفاده از نرم افزار spss16  یافته‏ های توصیفی و جهت تعیین بارعاملی ابعاد و شاخص ‏های پرسشنامه، از روش تحلیل عامل تاییدی و نرم افزار لیزرل استفاده گردید. یافته ‏ها بیانگر آن بود که 5 عامل اصلی و 67 عامل فرعی در ارتقا اعضای هیأت علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شیراز موثر است. بالاترین بار عاملی مربوط به مهارت‏های عمومی و پس از آن به ترتیب عامل‏ های آموزش، ارائه خدمات، پژوهش و مدیریت قرار دارند و به عنوان پیش ‏بینی‏ کننده ‏های ارتقای اعضای هیات علمی معرفی می‏ شوند.
واژه‌های کلیدی: ارتقا، اعضای هیات علمی، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 802 kb]   (880 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/7 | پذیرش: 1397/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.