1- دانشگاه شهید بهشتی ، dr.shojaei.1360@gmail.com 2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (3379 مشاهده)
مقاله حاضر باهدف بررسی و تعیین نقش برنامه درسی کارآفرین محور بهعنوان راهبرد بحران هویت در آموزش عالی (موردمطالعه: فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی) تدوین شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) و کاربردی میباشد و جامعه آماری تحقیق را اساتید حوزه کارآفرینی و فعالان بخش کارآفرینی و دانشجویان رشته علوم تربیتی در سطح شهر تهران تشکیل میدهند که از کل جامعه در بخش کیفی 23 نفر از استادان و کارآفرینان و فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی برای نمونه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 125 نفر از اساتید و کارآفرینان و فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی با استفاده از جدول مورگان با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در این پژوهش متغیرهای سیاستگذاری و مدیریت حرفهای کسبوکار آموزشی و یادگیری (200/0 =β) مدیریت فناوری اطلاعات (200/0 =β) تصمیمگیری و حل مسئله (215/0 =β) تعاملات و ارتباطات مؤثر (203/0 =β) مدیریت و رهبری (250/0 =β) و مدیریت یادگیری و توسعه منابع انسانی (198/0 =β) اثر مستقیم و مثبت معناداری بر ساختار برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی در رشته علوم تربیتی دارد.پژوهشمیتواندنقشمهمیرادرجهتگزینشو غربالگریمربیانکسبوکار،طراحیواستانداردسازیبرنامههایآموزشی،تدوینسرفصلهای دورههایآموزشی،اجراوارزشیابیمیزاناثربخشیبرنامههاوفعالیتهایپرورش فارغالتحصیلان کارآفرین سودمند باشد.
Shojaei A A, Arefi M, Fathi Vajargah K, Shams Mourkahni G R. Entrepreneur-Centered Curriculum as an Identity Crisis Strategy in Higher Education (Case Study: Graduates of Educational Sciences). ihej 2019; 11 (3) :127-154 URL: http://ihej.ir/article-1-1159-fa.html
شجاعی عبدالعارف، عارفی محبوبه، فتحی واجارگاه کورش، شمس مورکانی غلام رضا. برنامه درسی کارآفرین محور راهبرد بحران هویت در آموزش عالی (مورد مطالعه : فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی). آموزش عالی ایران. 1398; 11 (3) :127-154