1- دانشگاه فرهنگیان ، taymoori.mitra@gmail.com 2- دانشگاه مازندران 3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (5434 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این مسئله است که؛ مدل چابکی فرهنگی اعضاء هیئتعلمی دانشگاههای ایران چه مؤلفههایی دارد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی شاغل در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، خوارزمی، الزهراء (س)، علم و صنعت ایران، خواجهنصیرالدین طوسی، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد آنها برابر 6042 نفر میباشند. در بخش کیفی حجم نمونه، 8 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و در بخش کمّی تعداد افراد نمونه را با استفاده از فرمول کوکران 361 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری، طبقهای نسبتی بود. برای جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ در حوزه رویکردهای چابکی برابر با 703/0، در حوزه شایستگیهای علمی 753/0 و در حوزه شایستگیهای عمومی 889/0 بود. نتایج نشان داد که مدل چابکی فرهنگی شامل 4 شایستگی اصلی میباشد که عبارتند از: رویکردهای چابکی، شایستگیهای علمی، شایستگیهای عمومی و تجارب بین فرهنگی؛ برای هرکدام از این شایستگیها چندین مؤلفهها و برای هر مؤلفه، شاخصهایی شناسایی شدند.
Teymouri M, Salehi Omran E, Ymani Dozi M, saffar Heydari H. Designing a Cultural Agility Model for Faculty Members of Iranian Universities. ihej 2021; 12 (4) :97-127 URL: http://ihej.ir/article-1-1136-fa.html
تیموری میترا، صالحی عمران ابراهیم، یمنی دوزی سرخابی محمد، صفار حیدری حجت. طراحی مدل چابکی فرهنگی اعضاء هیئتعلمی دانشگاههای ایران. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (4) :97-127