1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه مازندران ، karamkhani.zeynab@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه مازندران 3- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (4359 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مشاوره حرفه ایی در دانشگاه های ایران است. طرح پژوهش حاضر کیفی و بر اساس روش پژوهش کیفی گراندد تئوری انجام گردید. جامعه آماری در این پژوهش مطلعان کلیدی و خبرگان در پنج دسته سیاستی، مدیریتی، جامعهشناسی، اقتصادی و کارشناسان متخصص در نظر گرفتهشده اند. از آنجایی که این پژوهش از نوع اکتشافی است مناسبترین نوع نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند است که در این پژوهش از نوع روش گلوله برفی استفاده گردیده است. تعداد نمونه ها با توجه به اشباع نظری به 32 نفر رسید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش به دلیل جدید بودن موضوع و فقدان نظریه کافی در خصوص موضوع پژوهش مصاحبه های اکتشافی است. بعد از جمعآوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنان به صورت کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت که بر اساس تحلیل داده ها مدل مطلوب برای رویکرد مشاوره حرفه ایی در دانشگاه ارائه گردید. براساس یافته ها مقولاتی همچون اقتصاد دانشبنیان و جامعه یادگیرنده، حکمرانی دانشگاه، مسئولیت اجتماعی دانشگاه، آئیننامه های ارتقاء و کنشهای ارتباطی بر روی رویکرد مشاوره حرفه ای به عنوان پدیده مرکزی اثر گذار هستند و با استفاده از این مقولات مدل پارادایم مشاوره حرفه ای در راستای رسیدن به دانشگاه پاسخگو ارائه شده است.
karamkhani Z, Salehi Omran . E, Hashemi S, mehralizadeh Y. Designing Professional Consulting Model in Iran's Universities. ihej 2018; 10 (3) :77-110 URL: http://ihej.ir/article-1-1109-fa.html
کرمخانی زینب، صالحی عمران ابراهیم، هاشمی سهیلا، مهر علیزاده یدالله. طراحی الگوی مشاوره حرفهای در دانشگاه های ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (3) :77-110