:: دوره 10، شماره 3 - ( 7-1397 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 111-138 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار در سیاست‌گذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی ایران: ارائه یک مدل مفهومی
مصطفی قادری1، کویستان محمدیان2، علی کشاورز زاده2، مجید قاسمی2، عاطفه ریگی2، لطف الله ساعد2
1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه کردستان
چکیده:   (778 مشاهده)
هدف اساسی پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار سیاست‌گذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی ایران بود. روش پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار گرداوری داده‌ها مصاحبه باز بود. روش نمونه‌گیری پژوهش هدفمند و شامل 40 نفر از پژوهشگران و صاحب‌نظران در سطوح وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های سه استان کردستان، همدان و سیستان و بلوچستان انتخاب شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل تم در قالب کدهای باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. فرض اصلی پژوهش، سیاست‌گذاری مبتنی بر بازار کار در آموزش عالی در دو بعد عمودی و افقی بود. سیاست‌گذاری عمودی مبتنی بر بازار کار ازجمله؛ فرهنگ‌سازی کار، اصلاح ساختارهای بازار و دانشگاه، نیازسنجی بر اساس بازار کار، اصلاح قوانین (آموزش، پژوهشی، جذب اساتید) مبتنی بر بازار کار، حمایت دولت از تولید دانش و کالای داخلی، تبلیغات ایده‌های دانشگاهی در راستای بازار کار، سیاست‌گذاری کلان مبتنی بر بازار کار، سیاست‌گذاری خرد مبتنی بر بازار کار می‌باشد و سیاست‌گذاری افقی مبتنی بر بازار شامل؛ تغییر برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد در دانشگاه‌ها، ارتباط صنعت و دانشگاه، تربیت دانشجوی کارآفرین در بازار کار، سیاست کارورزی و مهارت‌آموزی، کاربرد فناوری اطلاعات در بازار کار و دانشگاه، توجه به مسائل آموزشی مبتنی بر اقتصاد، تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی، تغییر نظام ارزیابی در دانشگاه بود. درنهایت با استفاده از یافته‌های پژوهش، مدلی تحت عنوان مدل سیاست‌گذاری مبتنی بر بازار کار ارائه گردید.
 
واژه‌های کلیدی: سیاست‌گذاری عمودی، سیاست‌گذاری افقی، بازار کار، آموزش عالی
متن کامل [PDF 1126 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



دوره 10، شماره 3 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها