[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 3 صفحات 19-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    تحلیلی بر وضعیت موجود کیفیت آموزش در آموزش عالی ایران: درآمدی بر راهبرد توانمندسازی هیات علمی از طریق آموزش پژوهی
    محمود مهرمحمدی
    استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس ، mehrmohammadimahmoud@gmail.com
    چکیده:   (541 مشاهده)
    مقدمه و هدف: شرایط آموزشگری در آموزش عالی ایران از حیث شادابی و نوآوری مطلوب نیست و آموزش حال مساعدی ندارد. در عین حال، آموزش برای استادان و مدیران آموزش عالی کشور، مساله قابل ذکری نیست. از این جهت می‌توان گفت آموزشگری در آموزش عالی با گونه‌ای از جهل مرکب مواجه است و برهوت نوآوری و شادابی چه‌بسا به چشم نیامده و به رسمیت هم شناخته نمی‌شود. این"نسیان جمعی" نیاز به رمزگشایی و ارانه راه‌حل دارد. تجربه آموزش پزشکی کشور از این جهت با آموزش عالی تفاوت‌های اساسی دارد و دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت عتف علاوه بر تجربیات جهانی در این زمینه از تجربه بومی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند بهره ببرند. "آموزش پژوهی" راهبردی است که هم در سطح جهانی و هم در آموزش پزشکی این سرزمین تجربه شده است و برای توانمندسازی استادان سایر رشته ها می‌تواند به منزله راهبرد برتر موردتوجه قرار گیرد.
    روش شناسی: این مقاله از حیث روش‌شناسی به ترکیبی از "سنتز پژوهی" و "جستار نظرورزانه" متکی بوده است. بدین معنا که نگارنده با شناسایی متون و منابعی که از آغاز جریان آموزش پژوهی به مثابه رویکرد توسعه‌ی حرفه‌ای استادان در جهان تاکنون به رشته تحریر درآمده با نگاهی غربالگرانه، سنتزی نظرورزانه متناسب با شرائط موجود آموزشگری در آموزش عالی ایران ارائه کرده است. در سنتز نظرورزانه تجربیات زیسته نگارنده و همچنین تاملات شخصی تخصصی، به‌ویژه در حوزه‌ی معرفت‌شناسی دانش تدریس و اخلاق آموزشگری، نیز موردتوجه قرار گرفته تا بدین ترتیب در عرصه‌ی دانش آموزش پژوهی توسع هم اتفاق افتاده باشد.
    یافته ها و نتیجه گیری: علاوه بر بحث‌های مبنایی، درباره‌ی آموزش پژوهی، برای استقرار آن در دانشگاه‌های ایران سیکل توانمندسازی برای استادان شامل مراحل سه‌گانه عمومی، تکمیلی و تخصصی ارائه شده است.
     
    واژه‌های کلیدی: آموزشگری، آموزش پژوهی، آموزش عالی، توانمندسازی
    متن کامل [PDF 690 kb]   (270 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/11/17 | پذیرش: 1403/2/16
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    mehrmohammadi M. The Current State of Teaching in Iranian Higher Education Revisited: An Introduction to Faculty Empowerment through SOTL. ihej 2024; 15 (3) :1-19
    URL: http://ihej.ir/article-1-2017-fa.html

    مهرمحمدی محمود. تحلیلی بر وضعیت موجود کیفیت آموزش در آموزش عالی ایران: درآمدی بر راهبرد توانمندسازی هیات علمی از طریق آموزش پژوهی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :1-19

    URL: http://ihej.ir/article-1-2017-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660