[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 3 صفحات 67-43 برگشت به فهرست نسخه ها
    آسیب‌شناسی آیین‌نامۀ ارتقاء مرتبۀ اعضای هیئت‌علمی از دیدگاه خبرگان علوم انسانی
    الهه سلیمان زاده 1، اکبر گلدسته2
    1- دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران ، e.soleymanzadeh@mail.sbu.ac.ir
    2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
    چکیده:   (725 مشاهده)
    هدف: نحوۀ جبران خدمات و ارتقاء درجۀ علمی اعضای هیئت‌علمی به‌عنوان مهم‌ترین نهاده در فرایند تولید دانش و فناوری همواره در کانون توجه دست‌اندرکاران امر بوده است. دانشگاه‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و آیین‌نامه‌هایی برای ارتقاء اعضای هیئت‌علمی آن‌ها تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. آخرین آیین‌نامۀ موجود در این زمینه مصوب سال 1394 بوده و از مهر 1395 اجرای آن الزامی شده است. هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی آیین‌نامۀ ارتقاء مرتبۀ اعضای هیئت‌علمی بر اساس دیدگاه و تجارب خبرگان حوزۀ علوم انسانی بوده است.
    روش‌شناسی: رویکرد پژوهش، کیفی بوده است و از ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته شامل 4 سؤال استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان حوزۀ علوم انسانی شاغل در واحدهای مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی بوده‌اند که دست‌کم بیش از 5 سال سابقه مدیریت اجرایی در دانشگاه داشته‌اند. انتخاب نمونه به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است؛ درنهایت 25 نفر در پژوهش مشارکت نمودند. کدگذاری داده‌ها با استفاده از نظریه داده بنیاد در سه مرحله به اجرا درآمد.
    یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد 381 مفهوم اولیه (کد باز)، 117 کد محوری و 15 کد انتخابی (بعد) استخراج شده است. ابعاد به‌دست‌آمده از مسئله شامل 2 الگو می‌باشد الگوی اول شامل 10 مقوله انتخابی در حیطه آسیب‌شناسی آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت‌علمی در حوزه علوم انسانی و چالش‌های آن بوده است و الگوی دوم با محوریت ارائه راهکارهای اصلاح آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت‌علمی شامل 5 مقوله انتخابی بوده است.
    نتیجه‌گیری: از تحلیل وضعیت موجود آیین‌نامه ارتقاء چنین برمی‌آید که یکسان‌نگری به آیین‌نامه ارتقاء و چیرگی رویکرد کمّی و بوروکراتیک از عمده نقاط ضعف این آیین‌نامه به شمار می‌رود؛ لذا به دلیل وجود حوزه‌های مختلف علوم، اصلاح و بازنگری در محتوای کنونی آیین‌نامه ارتقاء نمی‌تواند اثربخشی لازم را برای حوزۀ علوم انسانی در مقایسه با سایر حوزهها (به‌ویژه علوم پایه و مهندسی) در دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی در جهت پاسخ به نیازهای جامعه داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تدوین آیین‌نامه‌های متفاوت و متناسب با حوزه‌های مختلف علوم موردتوجه قرار گیرد.
     
    واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، آیین‌نامۀ ارتقاء، آموزش عالی، علوم انسانی، رویکرد کیفی
    متن کامل [PDF 1024 kb]   (220 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/10/29 | پذیرش: 1403/4/4
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Soleymanzadeh E, Goldasteh A. Pathology of the regulations for promotion of faculty members from the humanities experts point of view. ihej 2024; 15 (3) :43-67
    URL: http://ihej.ir/article-1-2016-fa.html

    سلیمان زاده الهه، گلدسته اکبر. آسیب‌شناسی آیین‌نامۀ ارتقاء مرتبۀ اعضای هیئت‌علمی از دیدگاه خبرگان علوم انسانی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (3) :43-67

    URL: http://ihej.ir/article-1-2016-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660