Mehralizadeh Y, Shahi S, Tarin H. Analysis of the Foundations and Developments of Skilled, Technical and Vocational Universities in the Light of the Fourth Industrial Revolution. ihej 2020; 12 (3) :45-79
URL:
http://ihej.ir/article-1-1759-fa.html
مهرعلی زاده یداله، شاهی سکینه، تارین حامد. واکاوی بنیادها و تحولات دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای در پرتو انقلاب صنعتی چهارم. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (3) :45-79
URL: http://ihej.ir/article-1-1759-fa.html
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، mehralizadeh_y@scu.ac.ir
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (3790 مشاهده)
مقاله حاضر با هدف واکاوی بنیادها و تحولات آموزش در دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای در پرتو انقلاب صنعتی چهارم نگارش یافته است. با بهره گیری از روش فراتحلیل کیفی مبانی نظری و زیرساختهای تحولات ناشی از چهار انقلاب صنعتی بررسی شده است. آنگاه تاثیرات این انقلابها بویژه انقلاب صنعتی چهارم بر مراکز آموزش عالی و دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای بررسی گردید. نتایج نشان داده که ضرورت دارد دانشگاههای مهارتی و فنی و حرفهای در مبانی نظری آموزش های دانشگاهی خود در پرتو تحولات انقلاب صنعتی چهارم بازنگری به عمل آورند. چنین بازنگری عمدتا در حوزه انعطاف، عدمقطعیت، پیچیدگی است. انقلاب صنعتی چهارم بر اساس دو روند نوظهور تعریف میشود: از یک طرف، مبتنی بر نوآوریهای کلی و تغییرات در آموزش مهارتی و فنی و حرفهای سطح پیشرفته و از طرف دیگر تلفیق و همگرایی فناوریها در انقلاب صنعتی با ترکیبی از انسان و فناوریها مانند: چاپ سه بعدی، واقعیت افزوده، رایانش ابری، هولوگرام، بیومتریک، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی... را در جهت خدمت بهبود و انطباق یادگیری برای پاسخگویی بهتر به انتظارات جامعه و انقلاب صنعتی چهارم است. در چنین شرایطی نظام صلاحیت حرفهای با رویکرد ناشی از مبانی نظری انقلاب صنعتی چهارم ظاهر شده است.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/25 | پذیرش: 1400/7/4