دوره 11، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 100-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani T, Naderi A, Abdi S. Rediefining the Government-University Relationship using the Principal-Agent Theory. ihej 2019; 11 (3) :49-100
URL: http://ihej.ir/article-1-1358-fa.html
رحمانی تیمور، نادری ابوالقاسم، عبدی سجاد. بازتعریف رابطه دولت – دانشگاه بر مبنای نظریه کارفرما – کارگزار. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (3) :49-100

URL: http://ihej.ir/article-1-1358-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه تهران ، sajjadabdi@ut.ac.ir
چکیده:   (4652 مشاهده)
یکی از چالش‌های همیشگی پیش‌روی دولت‌ها چگونگی رابطه آن‌ها با دانشگاه‌ها بوده است. نظریه‌های مختلفی در این‌باره طرح شده‌اند، یکی از این نظریه‌ها که نقش آن اخیراً در حوزه آموزش عالی و رابطه دولت و دانشگاه پررنگ شده، نظریه کارفرما – کارگزار است. هدف این مقاله، استفاده از چارچوب نظریه کارفرما کارگزار برای بازتعریف رابطه دولت و دانشگاه و پی بردن به بینشی که نظریه فوق در این رابطه ایجاد می‌کند، است. از دید این نظریه، مشکلات اصلی در رابطه نمایندگی بین دولت و دانشگاه، اطلاعات نامتقارن و تعارض اهداف است که وجود آن‌ها با هم در رابطه دولت و دانشگاه موجب پیدایش مسئله نمایندگی شده است. این مقاله پژوهشی توصیفی است که با مرور نظام‌مند ادبیات به روش فینک (2014 و 2019)، مهمترین مقالات نظریه نمایندگی در کل و حوزه آموزش عالی به‌طور خاص را مشخص و مرور نموده است (81 سند). یافته این بررسی نشان داد که این نظریه به‌طور نظام‌مند با بررسی کژگزینی و کژمنشی و استفاده از مفاهیم هزینه‌ها و متغیرهای نمایندگی به دولت کمک می‌کند که پیش و پس از برقراری رابطه قراردادی با دانشگاه، هزینه‌ها و قرارداد بهینه را ارزیابی کند. در نتیجه، نظریه کارفرما-کارگزار برای گزینش شیوه حکمرانی دولت بر دانشگاه، توضیح یکتایی فراهم می‌آورد و می‌توان از آن برای بازتعریف رابطه دولت- دانشگاه استفاده نمود.
 
متن کامل [PDF 1086 kb]   (1309 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/14 | پذیرش: 1399/7/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.