1- دانشگاه خوارزمی ، std_kiaie@ khu.ac.ir 2- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (3880 مشاهده)
پژوهش، مطالعهای نظاممند و کنترلشده تجربی و انتقادی درباره کشف روابط میان پدیدهها و ارائهی فرضیههای گوناگون به شمار میرود و در جستوجوی دستیابی به هدف و عملی مشخص است و بر تأمین سعادت و رفاه همگان تأکید میکند. آنچه مسلم است پژوهشها باید نیازهای علمی و تکنولوژی کشور را برطرف و تولید ثروت کنند اما وقایع و اتفاقات موجود در آموزش عالی ازجمله آثار علمی غیرقابل استناد، کاهش کارایی تحقیق و ... این مفروضات را زیر سؤال برده است. به چه دلایلی کشور ما بهزعم برخورداری از امکانات بالقوه در این بخش و نیروهای محقق نتوانسته است درزمینهیتحقیقات و رفع نیازهای جامعه گامهای مؤثری بردارد. پژوهش حاضر، باهدف شناسایی و تبیین علل مؤثر بر بروز کژ کارکردیهای پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با 22 نفر از پژوهشگران برتر، خبرگان و سیاستگذاران پژوهش کشور در سال 98-1397 به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. یافتهها نشان داد که مشکلات ساختاری موجود، مأموریت گرا نبودن دانشگاه، ضعف ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه، مقاله گرایی، ضعف نظام ارزیابی، افت معیارهای جامعه علمی، نظام نادرست پذیرش دانشجو و جذب هیئتعلمی و همچنین ضعف ساختار قانونی ازجمله علل اصلی کژ کارکردیهای پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران است.
Kiaie Taleghani N, Zeinabadi H R, Arasteh H R, Abbassian H. Reflection on the Effective Causes of Research Malfunctions in Iranian Universities and Higher Education Institutions.. ihej 2019; 11 (1) :39-66 URL: http://ihej.ir/article-1-1334-fa.html
کیائی طالقانی ناهید، زینآبادی حسن رضا، آراسته حمیدرضا، عباسیان حسین. تأملی بر علل مؤثر بر بروز کژ کارکردهای پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (1) :39-66