amiri farahabadi J, abolghasmi M, soleymani S. The Study of the Convergence of University Governance and Quasi-Market Actions in Iran's Higher Education. ihej 2018; 10 (4) :61-86
URL:
http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html
امیری فرح آبادی جعفر، ابوالقاسمی محمود، سلیمانی سعید. بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنش های شبه تجاری در آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (4) :61-86
URL: http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، jamirifarahabadi@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده: (4614 مشاهده)
در سالهای اخیر و با توجه به ظهور اندیشههای جدید همچون رویکرد نوین مدیریت عمومی، جوامع و اقتصادهای دانشبنیان و جهانیشدن؛ مفاهیم کارایی، اثربخشی و پاسخگویی در بخش عمومی، توجه بیشتری را به خود معطوف کردهاند. آموزش عالی ایران نیز مستثنا از این تحولات نبوده است و سعی در تغییر رویکرد خود در جهت تجاریسازی فعالیتهای دانشگاه و همخوانی بیشتر با تغییرات محیطی داشته است. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنشهای شبهتجاری در آموزش عالی ایران بوده است. بهمنظور دستیابی به این هدف رویکرد ترکیبی- متوالی مدنظر قرار گرفت، در مرحله کیفی پژوهش، با مرور اسناد و پژوهشهای موجود و در ادامه انجام مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند با 9 نفر از خبرگان آموزش عالی بهصورت هدفمند و تا مرحله اشباع نظری، شاخصهای حکمرانی شبهتجاری (بازار گرا)، در مدلی شامل چهار بعد: زمینهای، مالی، علمی و سازمانی، شناسایی شدند. در گام بعد، بهمنظور اجرای تحلیل عاملی تأییدی، این شاخصها، در اختیار مشارکتکنندگان بخش کمی پژوهش قرار گرفت. شاخصهای نکوئی برازش نشان از تأیید مدل پژوهش داشت و مقایسه میانگین نمونه و میانگین مفروض با استفاده از آزمون T تک نمونهای، حاکی از عدم همگرایی حکمرانی دانشگاهی در آموزش عالی ایران با رویکرد شبهتجاری مصرح در اسناد بالادستی آموزش عالی ایران داشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/18 | پذیرش: 1398/10/25