دوره 10، شماره 4 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 86-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amiri farahabadi J, abolghasmi M, soleymani S. The Study of the Convergence of University Governance and Quasi-Market Actions in Iran's Higher Education. ihej 2018; 10 (4) :61-86
URL: http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html
امیری فرح آبادی جعفر، ابوالقاسمی محمود، سلیمانی سعید. بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنش های شبه تجاری در آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1397; 10 (4) :61-86

URL: http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html


1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، jamirifarahabadi@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده:   (4614 مشاهده)
در سال­های اخیر و با توجه به ظهور اندیشه­های جدید همچون رویکرد نوین مدیریت عمومی، جوامع و اقتصادهای دانش­بنیان و جهانی‌شدن؛ مفاهیم کارایی، اثربخشی و پاسخ­گویی در بخش عمومی، توجه بیشتری را به خود معطوف کرده­اند. آموزش عالی ایران نیز مستثنا از این تحولات نبوده است و سعی در تغییر رویکرد خود در جهت تجاری­سازی فعالیت­های دانشگاه و همخوانی بیشتر با تغییرات محیطی داشته است. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنش­های شبه­تجاری در آموزش عالی ایران بوده است. به‌منظور دستیابی به این هدف رویکرد ترکیبی- متوالی مدنظر قرار گرفت، در مرحله کیفی پژوهش، با مرور اسناد و پژوهش­های موجود و در ادامه انجام مصاحبه­های عمیق نیمه ساختارمند با 9 نفر از خبرگان آموزش عالی به‌صورت هدفمند و تا مرحله اشباع نظری، شاخص­های حکمرانی شبه­تجاری (بازار گرا)، در مدلی شامل چهار بعد: زمینه­ای، مالی، علمی و سازمانی، شناسایی شدند. در گام بعد، به‌منظور اجرای تحلیل عاملی تأییدی، این شاخص­ها، در اختیار مشارکت­کنندگان بخش کمی پژوهش قرار گرفت. شاخص­های نکوئی برازش نشان از تأیید مدل پژوهش داشت و مقایسه میانگین نمونه و میانگین مفروض با استفاده از آزمون T تک نمونه­ای، حاکی از عدم همگرایی حکمرانی دانشگاهی در آموزش عالی ایران با رویکرد شبه­تجاری مصرح در اسناد بالادستی آموزش عالی ایران داشت.
متن کامل [PDF 682 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/18 | پذیرش: 1398/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.