1- دانشگاه علامه طباطبائی 2- دانشگاه علامه طباطبائی ، abbaspour@atu.ac.ir 3- دانشگاه تهران
چکیده: (4405 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف سنتز ادبیات گسترده در مورد دانشگاه کارآفرین صورت گرفته تا چارچوب جامع و یکپارچهای از دانشگاه را در قالب پارادایم کارآفرینی ارائه نماید. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با روش کیفی فراترکیب[1] یا سنتز پژوهی انجامشده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجامشده در بازه زمانی 1998-2017 میباشد، در این راستا 183 پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 58 مقاله بهصورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوطه با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، درمجموع 94 کد 22 مفهوم، 9 مقوله کلیدی طی فرآیند جستجو و ترکیب نظاممند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد مهمترین مقولههای کلیدی شناساییشده شامل؛ استراتژی نوآورانه، رهبری کارآفرینانه، فعالیتهای اقتصادی کارآفرینانه، فرهنگ کارآفرینانه، ساختار منعطف، سیاستهای آموزشی- حمایتی، تأمین منابع، سازگاری با محیط نوآورانه و شبکهسازی است که در سه رده عوامل اصلی، زمینهای و محیطی دستهبندی شدند و درنهایت پس از طی مراحل هفتگانه پژوهش الگوی جامع دانشگاه کارآفرین تدوین گردید. این پژوهش درک عمیق از ادبیات موجود در مورد دانشگاه کارآفرین را با سازماندهی عوامل مؤثر بر آن ارائه میدهد و میتواند در سیاستگذاری آموزش عالی جهت گذر از دانشگاههای تحقیقاتی به کارآفرین مورداستفاده قرار گیرد.
Madarresi Saryazdi S J, Abbas pour A, Ghiasi Nadoushan S, Sakhdari K. Presenting a Model for the Entrepreneurial University: A Meta- Synthesis Research. ihej 2019; 11 (1) :67-98 URL: http://ihej.ir/article-1-1148-fa.html
مدرسی سریزدی سیده جمیله، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، سخدری کمال. ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد فرا ترکیب. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (1) :67-98