مسائل و چالشهای جامعهپذیری علمی دانشجویان در محیط دانشگاه
|
علی نظر منصوری1، بهجت یزدخواستی1، رضا همتی1 |
1- دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (5972 مشاهده) |
یکی از مهمترین مسائل آموزش عالی و دانشگاههای کشور که آن را میتوان حلقه مفقوده فرایند تولید و ترویج علم دانست ایجاد روحیه علمی در دانشجویان و جامعهپذیری آنهاست. جامعهپذیری علمی فرایندی است که از طریق آن یک فرد دانشگاهی یاد میگیرد چگونه ارزشها، مهارتها، هنجارها، گرایشها و دانش موردنیاز برای عضویت در جامعه علمی را کسب کند و به نظام کدبندی خاص رفتاری و اخلاقی جامعه علمی پایبند باشد. اهمیت پرداختن به جامعهپذیری علمی از منظر ارزیابی کیفیت دانشگاهها نیز حائز اهمیت بسیاری است. مطالعه حاضر با هدف تبیین جامعهشناختی مسائل و چالشهای جامعهپذیری علمی دانشجویان در محیط دانشگاهی صورت گرفته و براساس رویکرد کیفی و مصاحبه با 33 نفر از مطلعین کلیدی که هم دارای کسوت استادی در دانشگاه بوده و هم دارای مسئولیت در عرصه سیاستگذاری و مدیریت عرصه کلان آموزش عالی بودهاند سامانیافته است. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که مسائل و چالشهای پیش روی جامعهپذیری علمی در دانشگاهها در سطوح و ساحتهای چهارگانه ساختاری و مدیریتی، فرهنگی، فردی و انگیزشی و اجتماعی-ارتباطی قابلطبقهبندی بوده که هرکدام از آنها در بردارنده مجموعهای عوامل اثرگذار در شکل دادن به نیمرخهای دانشجویی در فرایند سلوک علمی و دانشگاهی هستند. |
|
واژههای کلیدی: جامعهپذیری علمی، ارزشها و هنجارهای علمی، فرهنگ دانشگاهی، تعاملات علمی، مدلهای تعاملی |
|
متن کامل [PDF 802 kb]
(2087 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/24 | پذیرش: 1397/2/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|