دوره 8، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 30-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigation of the Challenges of Indigenous Selection in University Entrance Exams in Iran. ihej 2016; 8 (2) :1-30
URL: http://ihej.ir/article-1-874-fa.html
جمالی احسان، باقی یزدل رقیه. چالش های بومی گزینی در آزمون سراسری آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران. 1395; 8 (2) :1-30

URL: http://ihej.ir/article-1-874-fa.html


1- سازمان سنجش آموزش کشور ، ehsanjamali@gmail.com
2- سازمان سنجش آموزش کشور
چکیده:   (6448 مشاهده)
هدف از مقاله حاضر بررسی چالش­ های بومی گزینی در آزمون سراسری می­ باشد. روش تحقیق، کمی و از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. شاخص ­های مربوط به هر یک از ابعاد بر اساس مصاحبه و بررسی سوابق قبلی تعیین و پرسشنامه نهایی تدوین شد. پرسشنامه نهایی بین افراد جامعه پژوهش شامل چهار گروه معاونین آموزشی، معاونین دانشجویی، حراست دانشگاه ­های دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران مرتبط با موضوع بومی­ گزینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و سازمان سنجش توزیع و اطلاعات جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و تحلیل واریانس) صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد مهم‌ترین چالش ­های بومی گزینی به ترتیب در بعد آموزشی، بعد فرهنگی- خانوادگی، بعد اجتماعی و بعد اقتصادی می­ باشد و مهم‌ترین شاخص در بعد آموزشی، کاهش دسترسی دانشجویان نخبه به دانشگاه­ های برتر و اساتید برجسته می­ باشد. درمجموع 5/53 درصد از پاسخ ­دهندگان بیشترین میزان مخالفت را در بعد آموزشی طرح مذکور داشته ­اند، به‌طوری‌که معاونین آموزشی با 5/61 درصد بیشترین میزان مخالفت را دارا می ­باشند. همچنین تفاوت معنی­ داری بین دیدگاه گروه­ های مورد بررسی در ابعاد آموزشی و فرهنگی- خانوادگی مشاهده شد و در سایر ابعاد اختلاف معناداری بین دیدگاه گروه ­ها وجود ندارد.
متن کامل [PDF 551 kb]   (2438 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/7 | پذیرش: 1396/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.