چکیده
پژوهش حاضر با هدف برررسی موانع و چالشهای پژوهش از دیدگاه اعضای هیئت علمی شیراز انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش را 550 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل میداد که با استفاده از نمونهگیری طبقهای از 227 نفر نظرسنجی شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته شامل 75 پرسش با مقیاس چهار گزینهای لیکرت در 10 حیطه موانع راهبردی، آموزشی، سیاسی، مالی، امکاناتی، حرفهای، علمی، فردی، فرهنگی ـ اجتماعی، مدیریتی سازمانی و پرسشهای باز پاسخ طراحی شد. و به سه پرسش اصلی پرداخته شد: 1) از دیدگاه اعضای هیئت علمی کدامیک از موانع دهگانه بر فعالیتهای تحقیقاتی مؤثرند؟؛ 2) آیا نوع نگرش اعضای هیئت علمی در مورد موانع دهگانه بر میزان فعالیتهای پژوهشی آنها تأثیر دارد؟ و 3) آیا بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی به تفکیک متغیرهای جنسیت، مرتبه علمی، رشته تحصیلی، دانشکده محل خدمت، داشتن مسئولیت اجرایی و سابقه خدمت تفاوت معنیداری وجود دارد؟ بر اساس نتایج بهدستآمده وجود کلیه موانع در فعالیتهای تحقیقاتی از دیدگاه اعضای هیئت علمی تأیید شد. موانع مالی بیشترین و موانع سیاسی کمترین میانگین را به خود اختصاص داد اما نگرش اعضای هیئت علمی در مورد موانع یادشده بر میزان فعالیتهای تحقیقاتی آنها تأثیری نداشت. همچنین بین دیدگاه اعضای هیئت علمی به تفکیک جنسیت، مرتبه علمی، رشته تحصیلی، دانشکده و مسئولیت اجرایی تفاوت معناداری وجود داشت. اما در مورد سابقه خدمت تفاوتی مشاهده نشد. حاصل ترکیب خطی بین متغیرهای وابسته و مستقل و تحلیل کمّی و کیفی ترکیبهای خطی بهدستآمده نشان داد، موانع دهگانه از طریق متغیرهای میانجی ـ «بینش مدیریتی»، «روابط و نگرشهای انسانی» و «توانمندی پژوهشی» بر فعالیتهای تحقیقاتی مؤثرند. به نظر میرسد بیشترین موانع موجود متأثر از ابعاد علمی، روابط انسانی و نگرشها هستند. بر این اساس، رفع موانع پژوهش در دانشگاه بیش از هر چیز متأثر از آموزش و توانمندسازی علمی، فرهنگسازی و اصلاح نگرشها و بهبود روابط انسانی در سطح فرد، دانشگاه و عوامل پیرامونی دانشگاه است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |