مدلسازی ساختاری تفسیری مؤلفههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور
|
علی هدایتی1 ، ابراهیم صالحی عمران 2، میثم شیرخدایی1 |
1- دانشگاه مازندران 2- دانشگاه مازندران ، edpes00@hotmail.com |
|
چکیده: (2019 مشاهده) |
در عصر حاضر برخورداری از سیستم آموزش عالی بهعنوان پاشنه آشیل توسعه همهجانبه و پویایی آن، ابزاری برای مقابله با بحرانهای پیش رو و متضمن برآورده سازی نیازهای جوامع به شمار میآیند. بهطوریکه دارا بودن این امتیاز معیاری برای سنجش پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون و ابزاری قدرتمند در تمایز کشورها از دریچه توسعهیافتگی و یا عقبماندگی است. بنابراین بهرهگیری از رویکردی نوین، کارا و اثربخش در سیاستگذاری آموزش عالی که از شواهدی همچون شواهد کیفی، کمی، توصیفی، تجربی و شواهد موجود حاصل از پژوهشهای همسنخ بهره بگیرد، ضرورت استفاده از رویکرد سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در کشور را حیاتی میسازد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سیاستگذاری مبتنی بر شواهد برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. ازاینرو با استفاده از دادههای جمعآوری شده از پرسشنامه توزیعشده در بین 20 نفر از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس، مدیران ارشد، کارشناسان، و خبرگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاههای جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. سطحبندی و اثر متقابل مؤلفههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردید. |
|
واژههای کلیدی: مدلسازی، ساختاری تفسیری، سیاستگذاری، سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، آموزش عالی. |
|
متن کامل [PDF 796 kb]
(658 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/11/11 | پذیرش: 1401/1/14
|
|
|
|