1- دانشگاه مازندران 2- دانشگاه مازندران ، edpes00@hotmail.com
چکیده: (2048 مشاهده)
درعصرحاضربرخورداریازسیستمآموزشعالیبهعنوانپاشنهآشیلتوسعههمهجانبهوپویاییآن،ابزاری برای مقابلهبابحرانهای پیشروومتضمنبرآورده سازینیازهایجوامعبه شمار میآیند.بهطوریکهدارابودناین امتیاز معیاری برایسنجشپیشرفتوتوسعه درکشورهایگوناگونوابزاریقدرتمنددرتمایزکشورهااز دریچه توسعهیافتگیویاعقبماندگیاست. بنابراین بهرهگیری ازرویکردینوین،کاراو اثربخشدر سیاستگذاریآموزشعالیکه ازشواهدیهمچونشواهدکیفی،کمی،توصیفی،تجربیوشواهدموجود حاصلاز پژوهشهایهمسنخبهرهبگیرد، ضرورتاستفادهازرویکردسیاستگذاری مبتنیبرشواهد درکشوررا حیاتیمیسازد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سیاستگذاری مبتنی بر شواهد برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری میباشد. ازاینرو با استفاده از دادههای جمعآوری شده از پرسشنامه توزیعشده در بین 20 نفر از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس، مدیران ارشد، کارشناسان، و خبرگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاههای جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. سطحبندی و اثر متقابل مؤلفههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردید.
hedayati A, salehi emran E, shirkhodaei M. The Designing of the Model of Interpretive Structural of the Components of Evidence-Based Policy Making of Higher Education in Iran. ihej 2021; 13 (1) :100-139 URL: http://ihej.ir/article-1-1625-fa.html
هدایتی علی، صالحی عمران ابراهیم، شیرخدایی میثم. مدلسازی ساختاری تفسیری مؤلفههای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (1) :100-139