:: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 61-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین موردمطالعه: برنامه‌های توسعه قبل و بعد از انقلاب
فاطمه نصراللهی نیا 1، غلامرضا گرائی نژاد2، محمد یمنی دوزی سرخابی3
1- دانشگاه شهید بهشتی ، fatemehnasrollahinia@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1440 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه­ ای سیاست­ های اثرگذار از منظر آمایش آموزش عالی در مستندات برنامه­ های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، انجام شده است؛ به این منظور مستندات برنامه­های توسعه قبل و بعد از انقلاب طی سال­های 1327 تا 1396( یازده برنامه توسعه)، موردبررسی مقایسه­ای قرار گرفت و محتوای آن­ها از منظر جایگاه و دستاوردشان در جریان ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین، بررسی شد؛ روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و از نوع مقایسه­ای است. مسئله اصلی پژوهش این‌گونه مطرح شد که شباهت­ها و تفاوت­های "آمایش آموزش عالی" در برنامه­های توسعه قبل و بعد از انقلاب چه بوده است؟ طبق یافته­  های این پژوهش، ساماندهی آموزش عالی با «تأکید بر آمایش سرزمین» در برنامه­های توسعه قبل و بعد از انقلاب در هفت مقوله مطالعات و برنامه­ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، مدیریت آموزش عالی، ارزیابی کیفیت آموزش عالی، همکاری­های ملی و بین­المللی و تولیدات علم و فناوری هم‌راستا با یکدیگر و همچنین در پنج مقوله از آن­ها  مطالعات و برنامه ­ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، همکاری­های ملی و بین­المللی و تولیدات علم و فناوری، دارای تفاوت­  بوده­ اند.
واژه‌های کلیدی: ساماندهی آموزش عالی، آمایش سرزمین، برنامه‌های توسعه، شباهت‌ها و تفاوت‌های سیاستی
متن کامل [PDF 637 kb]   (475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/7/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها