بررسی مقایسهای ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین
موردمطالعه: برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب
|
فاطمه نصراللهی نیا 1، غلامرضا گرائی نژاد2، محمد یمنی دوزی سرخابی3 |
1- دانشگاه شهید بهشتی ، fatemehnasrollahinia@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز 3- دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (1440 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سیاست های اثرگذار از منظر آمایش آموزش عالی در مستندات برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، انجام شده است؛ به این منظور مستندات برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب طی سالهای 1327 تا 1396( یازده برنامه توسعه)، موردبررسی مقایسهای قرار گرفت و محتوای آنها از منظر جایگاه و دستاوردشان در جریان ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین، بررسی شد؛ روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و از نوع مقایسهای است. مسئله اصلی پژوهش اینگونه مطرح شد که شباهتها و تفاوتهای "آمایش آموزش عالی" در برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب چه بوده است؟ طبق یافته های این پژوهش، ساماندهی آموزش عالی با «تأکید بر آمایش سرزمین» در برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب در هفت مقوله مطالعات و برنامهریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، مدیریت آموزش عالی، ارزیابی کیفیت آموزش عالی، همکاریهای ملی و بینالمللی و تولیدات علم و فناوری همراستا با یکدیگر و همچنین در پنج مقوله از آنها مطالعات و برنامه ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، همکاریهای ملی و بینالمللی و تولیدات علم و فناوری، دارای تفاوت بوده اند. |
|
واژههای کلیدی: ساماندهی آموزش عالی، آمایش سرزمین، برنامههای توسعه، شباهتها و تفاوتهای سیاستی |
|
متن کامل [PDF 637 kb]
(475 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/7/13
|
|
|
|