1- دانشگاه شهید بهشتی ، fatemehnasrollahinia@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز 3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (1453 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سیاست های اثرگذار از منظر آمایش آموزش عالی در مستندات برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، انجام شده است؛ به این منظور مستندات برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب طی سالهای 1327 تا 1396( یازده برنامه توسعه)، موردبررسی مقایسهای قرار گرفت و محتوای آنها از منظر جایگاه و دستاوردشان در جریان ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین، بررسی شد؛ روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و از نوع مقایسهای است. مسئله اصلی پژوهش اینگونه مطرح شد که شباهتها و تفاوتهای "آمایش آموزش عالی" در برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب چه بوده است؟ طبق یافته های این پژوهش، ساماندهی آموزش عالی با «تأکید بر آمایش سرزمین» در برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب در هفت مقوله مطالعات و برنامهریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، مدیریت آموزش عالی، ارزیابی کیفیت آموزش عالی، همکاریهای ملی و بینالمللی و تولیدات علم و فناوری همراستا با یکدیگر و همچنین در پنج مقوله از آنها مطالعات و برنامه ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، همکاریهای ملی و بینالمللی و تولیدات علم و فناوری، دارای تفاوت بوده اند.
Nasrollahinia F. A comparative study of the country's higher education Organizing based on the spatial planning approach: Case study: Development Programs in Iran: Pre and Post Revolution. ihej 2021; 13 (1) :21-61 URL: http://ihej.ir/article-1-1605-fa.html
نصراللهی نیا فاطمه، گرائی نژاد غلامرضا، یمنی دوزی سرخابی محمد. بررسی مقایسهای ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین
موردمطالعه: برنامههای توسعه قبل و بعد از انقلاب. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (1) :21-61