[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
    جلد 13 شماره 1 صفحات 99-62 برگشت به فهرست نسخه ها
    پدیدارشناسی مکان در زیست جهان دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران)
    مژگان خوشنام
    مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ، m.khoshnam.p85@gmail.com
    چکیده:   (1361 مشاهده)
    زیست جهان دانشجویان، به عنوان قشری که در آینده گروههای مرجع جامعه خواهند بود، با تمام پیچیدگی­ها و ابعاد و عناصر و جزئیات می­بایست مورد پژوهش و توصیف عمیق قرار گیرد. بنابراین مکان تعاملات غیررسمی دانشجویان به­عنوان بخشی از این زیست جهان دارای اهمیت است که در این پژوهش به آن توجه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، توصیف عمیق ادراک ذهنی دانشجویان از مکان­های تعاملات غیررسمی خود است. برای دستیابی به معنای ذهنی دانشجویان از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. برای این منظور با 21 دانشجوی دانشگاه تهران از دانشکده­های مختلف مصاحبه عمیق پدیدارشناسی انجام شد. در پدیدارشناسی توصیفی، آنچه که به عنوان روش تحلیل توصیه می­شود، روش استویک-کولایزی- کین است. دانشجویان به معانی ذهنی گوناگونی از جمله احساس امنیت، آزادی و راحتی، پویایی و تعامل راحت میان دختر و پسر و رشته­های گوناگون، بقای دوستی، اتلاف وقت و بی­هدفی، افزایش دایره دوستان و همچنین احتراز از سیستم رسمی و نظارت آن بر جمع­های دوستانه و تعاملات خود در درون دانشگاه اشاره می­کنند. دانشجویان به دنبال دگر­مکان­ها و مکان­های سوم بعنوان مکان­هایی که بیرون از سیستم­های برنامه درسی رسمی و یا ماشین­های سیاسی به آن می­پیوندند، هستند. بدین معنا که از مکان­های شناخته شده دانشگاه که هنجارها و قواعدی برای آنها تعریف شده است عبور کرده و مکان­های جدیدی مناسب با زیست خود و نیازها و ترجیحات خود و دوستانشان انتخاب و در آن مکان به تعاملات خود می­پردازند. به نظر می رسد حضور دانشجویان در مکان­ها و ایجاد پاتوق­های دوستانه تمام ویژگی­های مکان سوم را دارد. از جمله اینکه آنها با میل خود به این مکان­ها رفت و آمد می­کنند، هیچ یک نقش میزبان را ایفا نکرده و همگی احساس آسایش و راحتی دارند. مکان سوم به توسعه شبکه اجتماعی آنها و ایجاد دوستی­های جدید در دانشجویان کمک می­کند. مکالمه و گفتگوی مفرح و سرگرم­کننده مهم­ترین وجه تمایز مکان سوم از دیگر مکان­هاست. پاتوق­های دانشجویان همانند دیگر مکان­های سوم، دسترسی­پذیر هستند و همانطور که ادراکات ذهنی دانشجویان نشان داد در­ دسترس بودن یکی از مهم­ترین ویژگی­های مورد نظر دانشجویان برای ایجاد دورهمی­های دوستانه است. یکی از ویژگی­های مکان سوم سرزندگی است، دانشجویان در جمع­های دوستانه خود در درون و یا بیرون از دانشگاه بدنبال گذراندن اوقات خوش و گفت­و­شنود و خنده و سرگرمی هستند.
    واژه‌های کلیدی: تعاملات و ارتباطات دانشجویان، زیست جهان دانشجویی، پدیدارشناسی مکان، دانشگاه تهران
    متن کامل [PDF 538 kb]   (433 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1398/10/8 | پذیرش: 1401/1/14
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    khoshnam M. Phenomenology of Place in Student's Life-World of Tehran University. ihej 2021; 13 (1) :62-99
    URL: http://ihej.ir/article-1-1368-fa.html

    خوشنام مژگان. پدیدارشناسی مکان در زیست جهان دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران). آموزش عالی ایران. 1400; 13 (1) :62-99

    URL: http://ihej.ir/article-1-1368-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 78 queries by YEKTAWEB 4645