برنامه درسی کارآفرین محور راهبرد بحران هویت در آموزش عالی (مورد مطالعه : فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی)
|
عبدالعارف شجاعی 1، محبوبه عارفی2 ، کورش فتحی واجارگاه2 ، غلام رضا شمس مورکانی2 |
1- دانشگاه شهید بهشتی ، dr.shojaei.1360@gmail.com 2- دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (3396 مشاهده) |
مقاله حاضر باهدف بررسی و تعیین نقش برنامه درسی کارآفرین محور بهعنوان راهبرد بحران هویت در آموزش عالی (موردمطالعه: فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی) تدوین شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) و کاربردی میباشد و جامعه آماری تحقیق را اساتید حوزه کارآفرینی و فعالان بخش کارآفرینی و دانشجویان رشته علوم تربیتی در سطح شهر تهران تشکیل میدهند که از کل جامعه در بخش کیفی 23 نفر از استادان و کارآفرینان و فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی برای نمونه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 125 نفر از اساتید و کارآفرینان و فارغالتحصیلان رشته علوم تربیتی با استفاده از جدول مورگان با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در این پژوهش متغیرهای سیاستگذاری و مدیریت حرفهای کسبوکار آموزشی و یادگیری (200/0 =β) مدیریت فناوری اطلاعات (200/0 =β) تصمیمگیری و حل مسئله (215/0 =β) تعاملات و ارتباطات مؤثر (203/0 =β) مدیریت و رهبری (250/0 =β) و مدیریت یادگیری و توسعه منابع انسانی (198/0 =β) اثر مستقیم و مثبت معناداری بر ساختار برنامه درسی مبتنی بر
کارآفرینی در رشته علوم تربیتی دارد. پژوهش میتواند نقش مهمی را در جهت گزینش و غربالگری مربیان کسبوکار، طراحی و استانداردسازی برنامههای آموزشی، تدوین سرفصلهای دورههای آموزشی، اجرا و ارزشیابی میزان اثربخشی برنامهها و فعالیتهای پرورش فارغالتحصیلان کارآفرین سودمند باشد. |
|
واژههای کلیدی: واژگان کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی کارآفرین محور، بحران هویت، آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 1330 kb]
(937 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/24 | پذیرش: 1399/7/21
|
|
|
|