:: دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 127-97 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل چابکی فرهنگی اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه‌های ایران
میترا تیموری 1، ابراهیم صالحی عمران2 ، محمد یمنی دوزی سرخابی3 ، حجت صفار حیدری2
1- دانشگاه فرهنگیان ، taymoori.mitra@gmail.com
2- دانشگاه مازندران
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (4718 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این مسئله است که؛ مدل چابکی فرهنگی اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه‌های ایران چه مؤلفه‌هایی دارد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، آمیخته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیئت‌علمی شاغل در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، خوارزمی، الزهراء (س)، علم و صنعت ایران، خواجه‌نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد آن‌ها برابر 6042 نفر می‌باشند. در بخش کیفی حجم نمونه، 8 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و در بخش کمّی تعداد افراد نمونه را با استفاده از فرمول کوکران 361 نفر برآورد گردید. روش نمونه‌گیری، طبقه‌ای نسبتی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ در حوزه رویکردهای چابکی برابر با 703/0، در حوزه شایستگی‌های علمی 753/0 و در حوزه شایستگی‌های عمومی 889/0 بود. نتایج نشان داد که مدل چابکی فرهنگی شامل 4 شایستگی اصلی می‌باشد که عبارتند از: رویکردهای چابکی، شایستگی‌های علمی، شایستگی‌های عمومی و تجارب بین فرهنگی؛ برای هرکدام از این شایستگی‌ها چندین مؤلفه‌ها و برای هر مؤلفه، شاخص‌هایی شناسایی شدند.
واژه‌های کلیدی: چابکی فرهنگی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه، ‌ آموزش عالی
متن کامل [PDF 522 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/28 | پذیرش: 1400/9/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها