1- دانش آموخته دکتری تخصصی برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان. ، khalil.gholami@gmail.com 3- استاد مدعو، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه گلاسگو، اسکاتلند، انگلیس
چکیده: (617 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای زمینهای طرح و توسعه برندسازی کارآفرینانه دانشگاه سازماندهی شده است. به این صورت که، پژوهش حاضر در پی این است که با بهرهگیری از پارادایم پستمدرن و در نظر داشتن رویکرد برندسازی کارآفرینانه دانشگاهی، با انجام مصاحبه با اساتید دانشگاههای صنعتی کشور، مهمترین مقولههای طرح و توسعه برندسازی کارآفرینانه دانشگاه را استخراج نموده و درنهایت برحسب یافته بهدستآمده، اقدام به ارائه چارچوب مناسب برای برندسازی کارآفرینانه دانشگاههای صنعتی نماید. روششناسی: بدین منظور از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی استفاده به عمل آمد. جامعه پژوهش، خبرگان حیطه دانشگاه صنعتی کشور بود. بر مبنای روش پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 32 تن از خبرگان دانشگاههای صنعتی انتخاب شد. فرایند جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند صورت پذیرفت. جهت تعیین اعتبار مصاحبهها نیز از دو روش چک اعضاء و بررسی همکار استفاده گردید.برای تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری دادهها در سطوح باز و محوری استفاده شد. یافتهها:یافتهها حاکی از این است که، چهار مؤلفه اصلی طرح و توسعه مأموریتها، محصولات و خدمات، منابع انسانی و توسعه قابلیتهای دانشگاه بهعنوان مهمترین زمینههای طرح و توسعه برندسازی کارآفرینانه دانشگاه میباشد. در ادامه، بر هرکدام از مؤلفههای اصلی چندین مؤلفه محوری ارائهشده است. به این صورت که برای مؤلفه اصلی مأموریتها؛ مؤلفههای محوری آموزشی، پژوهشی، سیاستگذاری علمی و بینالمللی سازی؛ برای مؤلفه اصلی محصولات و خدمات؛ مؤلفههای محوری دانشجویی و محصولات و خدمات دانشگاه؛ برای مؤلفه اصلی منابع انسانی؛ مؤلفههای محوری کارکنان و هیات علمی و برای مؤلفه اصلی توسعه قابلیتها؛ مؤلفههای محوری مالی، بازاریابی و زیرساخت پیشنهادشده است. درنهایت، برای هرکدام از مؤلفه محوری، استراتژیهای طرح و توسعه برندسازی کارآفرینانه دانشگاه ارائهشده است. نتیجهگیری: بر این اساس بهصورت کلی پیشنهاد میشود دانشگاههای صنعتی کمیتهای متشکل از کارشناسان و متخصصان حرفه در زمینه برندسازی را تشکیل، تا با شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف ارزش ویژه برند دانشگاه و برنامهریزی اصولی و منطقی، زمینه استفاده هر چهبهتر از فرصتها و تهدیدات موجود فراهم و درنهایت منجر بهبود برند دانشگاه شود. همچنین باید در نظر داشت که، برندسازی کاری پیچیده و چندوجهی میباشد که باید با دقت لازم، صرف سرمایه زمانی لازم، تخصیص مالی لازم و برنامهریزی دقیق انجام شود.
Keshavarz zadeh A, Gholami K, Azizi N. Identifying the contextual components of design and development of entrepreneurial branding of the university (Case study of Iran University of Technology). ihej 2023; 14 (3) :40-64 URL: http://ihej.ir/article-1-1574-fa.html
کشاورز زاده علی، غلامی خلیل، عزیزی نعمت اله. شناسایی مؤلفههای زمینهای طرح و توسعه برند سازی کارآفرینانه دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاههای صنعتی کشور). آموزش عالی ایران. 1401; 14 (3) :40-64